Sökning: "främja demokrati"
Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden främja demokrati.
1. Nyckelfaktorer för utveckling av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap: En forskningssammanställning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Detta arbete utforskar utvecklingen av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap. Studiens syfte är att ge lärare en fördjupad förståelse för praktisk implementering av demokratiuppdraget, en central aspekt i den aktuella läroplanen för grundskolan (Lgr 22). LÄS MER
2. Barns inflytande i samlingens olika moment : En kvalitativ intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute more knowledge about how childrensdemocratic influence is expressed in preschool with a particular focus ongathering situations. In the study, we used a qualitative semi-structuredinterview. With an adaptable interview guide, to obtain the pre-school teachers'perceptions. LÄS MER
3. RASISM INOM LÄRARUTBILDNING Rasifierade som icke-vita lärarstudenters erfarenheter av rasism inom lärarutbildning
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Lärarutbildningar ska främja demokrati och mänskliga rättigheter men det finns en risk att lärarstudenter av sina utbildningar lär sig rasism som de senare för vidare i sin yrkesprofession. För att bättre förstå hur rasism verkar inom lärarutbildningar undersöker studien rasifierade som icke-vita lärarstudenter och lärares erfarenheter av rasism inom lärarutbildningar och de konsekvenser erfarenheterna medfört. LÄS MER
4. Skolans främsta uppgift En kvalitativ innehållsanalys av demokratiskildringar i läroböcker för samhällskunskap
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Att lära ut och främja demokrati är en viktig del av undervisningen i skolämnet samhällskunskap. Från statsvetenskapligt håll har det dock påpekats att begreppet ’demokrati’ kan definieras på flera olika sätt. LÄS MER
5. Jämlikt deltagande i medborgardialogen – möjligheterna finns
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Syfte: Syftet är att redogöra för vilka gynnsamma faktorer som behöver tas i hänsyn vid utformningen av medborgardialogen, för att främja inflytandet från underrepresenterade samhällsgrupper. Teori: Dahls demokratiteori. Samt deliberativ- och deltagardemokrati, som är grundläggande beståndsdelar i medborgardialogen. LÄS MER