Sökning: "frågeställning adhd"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden frågeställning adhd.

  1. 1. NPF - från ett annat perspektiv. Föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras upplevelse av bemötande och stöd

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Emilia Möllerstedt; Felicia Lemmeke; [2021]
    Nyckelord :Neuropsychiatric disabilities; parents; treatment and everyday life; autism; ADHD; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsatsen syfte är att undersöka interaktionen mellan professionella och föräldrar till barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Frågeställningarna i uppsatsen handlar om hur professionellas bemötande från bland annat socialtjänst, habilitering och skola har sett ut och hur det har påverkat föräldrarnas och barnens vardagsliv och även en frågeställning kring hur föräldrarna upplever professionellas kunskap om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ser ut. LÄS MER

  2. 2. ”Antingen så var det ingenting… och sen pang bom, så var det allt.” : En kvalitativ studie om vårdnadshavares upplevelse av en neuropsykiatrisk utredningsprocess

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Cecilia Branhammar; [2021]
    Nyckelord :ADHD; autism; neuropsykiatrisk utredning; vårdnadshavare; kvalitativ metod; tematisk analys;

    Sammanfattning : Antalet barn som genomgår en neuropsykiatrisk utredning har ökat stadigt de senaste åren. Som blivande psykolog med ett stort engagemang för både barn- och ungdomspsykiatri och för utredningsarbete har jag blivit mer och mer intresserad av hur en ”bra” utredning ur ett patient- och familjeperspektiv kan gå till. LÄS MER

  3. 3. Korridorsbarn i klassrummet? En systematisk litteraturstudie om klassrumsstrategier för adhd-elever

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Anna Helander Ekberg; Anna Jadehill; [2020-09-01]
    Nyckelord :ADHD; Special Needs Students; Classroom Techniques; Classroom Management; Inclusion; Inclusive Education; Access to Education; Learning Strategies;

    Sammanfattning : Studiens syftar till att undersöka om man utifrån forskning på vad lärare gör för att underlätta för adhd-elever, kan dra slutsatser om olika klassrumsstrategiers effektivitet och användbarhet. ”Adhd-elever” används i studien som signalbeteckning för att representera elever som i klassrummet uppvisar beteenden vilka uppfattas symptomatiska för adhd, oberoende av eventuell ställd diagnos. LÄS MER

  4. 4. Trons betydelse i psykoterapi. : En tematisk analys utifrån hur fem psykoterapeuter med vigningstjänst upplever tron i sitt kliniska arbete.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal Bräcke högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Tobias Wasserman; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduction: There is a tension between secular and religious values.Psychotherapy has a secular foundation, while at the same time priests and pastorshave the opportunity to become psychotherapists. LÄS MER

  5. 5. En undersökning av ny rättspraxis år 2010 i 3 § LVU för barn och ungdomar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Sanaz Arnimo; Camilla Bile; [2014]
    Nyckelord :3 § LVU; tvångsvård; Autismspektrumstörning; ADHD;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka den nya rättspraxis som kom år 2010 i 3 § LVU (1990:52) och hur den efterföljs inom Stockholms län. Vidare ska vi även försöka belysa vilken behandling dessa barn och ungdomar bör få och för att kunna besvara detta har vi utgått ifrån tre frågeställningar. LÄS MER