Sökning: "frågeställning biologi"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden frågeställning biologi.
1. Digitala lärresurser kopplat till utomhuspedagogik i NO-undervisningen : En kvalitativ intervjustudie ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lärare på mellanstadiet beskriver användningen av digitala lärresurser kopplat till utomhuspedagogik i de naturvetenskapliga ämnena, biologi, fysik och kemi. Metoden för studien har varit av kvalitativ art, där semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem NO-lärare med erfarenhet av utomhuspedagogik i de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER
2. Praktiska inslag i naturvetenskapen : En kunskapsöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Naturvetenskapen är en viktig del i skolan för att ge elever den kunskap som krävs för att förstå människan och omvärlden. Ett naturvetenskapligt sätt att se på vår värld ger oss möjlighet att förklara den. Det är skolans ansvar att förmedla denna kunskap och att bibehålla elevernas lust att lära. LÄS MER
3. KREATIVA AKTIVITETER INOM ARBETSTERAPI en systematisk litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund Kreativitet är ett mångfacetterat begrepp och de flesta dagliga aktiviteter ses som kreativa. Det ligger i människans biologi att vara kreativ och att skapa. En kreativ aktivitet inom arbetsterapi innebär en meningsfull aktivitet där individen använder sig av sin kreativa kunnighet, fantasi och skapandelust. LÄS MER
4. Energieffektiviseringar ur ett hållbarhetsperspektiv : Strategier för att kanalisera rekyleffekter mot miljöförbättrande åtgärder inom företagsvärlden
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Energieffektiviseringar är ett verktyg för att minska energianvändningen och de miljöbelastningar den ger upphov till, men de miljömässiga vinsterna av effektiviseringar äts i många fall upp av s.k. rekyleffekter (RE). LÄS MER
5. Teknikämnet i den svenska grundskolan 2014
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Teknikämnet är idag ett skolämne som kan ses som oklart odefinierat då det inte finns någon entydig beskrivning avseende ämnets innehåll. Detta framgår även i ett internationellt perspektiv. Oklarheter gör det svårt för elever och lärare att överblicka teknikämnet avseende mål och undervisning. LÄS MER