Sökning: "frågeställning flerspråkighet"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden frågeställning flerspråkighet.

  1. 1. Språkutvecklande undervisning i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Katarina Perez Puelma; [2024]
    Nyckelord :Arbetsmetoder; begrepp; flerspråkighet; samhällskunskap; språkutvecklande undervisning; och strategier;

    Sammanfattning : I dagens skola präglas klassrummet av en stor mångfald med elever från olika delar av världen. Det innebär att lärarna möter och undervisar elever med olika språkliga förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Språk- och identitetsutveckling i förskolan : Förskollärares beskrivningar av sitt arbete med flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Batool Al Banna; Aiya El-Imam; [2023]
    Nyckelord :Preschool; language development; children s identity; multilingualism; the sociocultural; Förskola; språkutveckling; barns identitet; flerspråkighet; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to study the preschool teacher´s descriptions of their work to support multilingual children's language development and the strengthening of their identity in preschool. In order to achieve the aim, the following question has been formulated: What methods and materials do preschool teachers describe that they use to support multilingual children's language and identity in preschool? Previous research shows a lack of knowledge among educators about how they should work to be able to develop children's identity and support children's development in the Swedish language and the children's mother tongues. LÄS MER

  3. 3. Barnets Förstaspråk : Att undervisa flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Elin Bergholm; Nour Ammar Salla; [2023]
    Nyckelord :språkutveckling; förstaspråk; enkätundersökning; flerspråkighet; scaffolding; kulturell mångfald och inkluderande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva hur pedagoger i förskolan aktivt använder barnens förstaspråk som en resurs och en stödstruktur under undervisning. Genom att belysa strategier, metoder och goda exempel som främjar barnens språkutveckling och lärande genom att integrera deras modersmål i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Transspråkandets möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jousof Terike; [2023]
    Nyckelord :Andraspråk; flerspråkighet; förstaspråk; modersmål; transspråkande; transfer;

    Sammanfattning : Flerspråkiga elever har genom åren ökat i de svenska skolorna, men på grund av lärarnas brist på planeringstid och resurser utnyttjas sällan deras språkliga repertoarer i klassrummet. Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur ett transspråkande arbetssätt kan användas för att gynna undervisningen och därmed inlärningen i svenskämnet. LÄS MER

  5. 5. Andraspråksperspektiv på lärande i SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ivona Matos; Emilia Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Andraspråkselever; Flerspråkighet; Språkutveckling; SO- undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med vår systematiska kunskapsöversikt är att analysera och jämföra olika vetenskapliga verk för att se hur en lärare kan arbeta för att främja andraspråkselevers språk och kunskapsutveckling. Vi har därför använt oss av olika databaser som är inriktade på de områderna vi skriver om för att få en gynnsam sökresultat som möjligt. LÄS MER