Sökning: "frågeställning johanna"

Visar resultat 1 - 5 av 124 uppsatser innehållade orden frågeställning johanna.

  1. 1. Motivering av häktningsbeslut

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Johanna Smideland; [2024-02-16]
    Nyckelord :häktningsbeslut; motiveringsskyldighet; domstolar; EKMR;

    Sammanfattning : Uppsatsens övergripande frågeställning är huruvida svenska domstolar motiverar sina häktningsbeslut i tillräckligt stor utsträckning. Syftet med uppsatsen är att, genom att utreda rådande lagstiftning och genom en empirisk studie av 486 häktningsbeslut, undersöka om svenska tingsrätter och hovrätter uppfyller konventionsrättens krav på motivering av häktningsbeslut. LÄS MER

  2. 2. Ursprungslandseffektens påverkan vid bilköp : En studie av svenska konsumenters uppfattning av kinesiska produkter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Philip Grane Elisson; Johanna Lindroth; [2024]
    Nyckelord :Country-of-origin COO ; Country-of-origin effects; Made in China; Purchase decision;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilka effekter COO har på svenska konsumenter gällande varumärken och produkter med ursprung från Kina.  Metod: Studien har utgått från en deduktiv process med en kvantitativ metod. LÄS MER

  3. 3. Språklig och berättarteknisk komplexitet i långa litterära bokserier riktade till F-3 : En språk- och litteraturdidaktisk studie av långserieböcker och deras lärarhandledningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Johanna Bengtsson; Ellie Uggla; [2024]
    Nyckelord :Långseriebok; Lärarhandledning i skönlitterär läsning; litterär repertoar; LIX; LasseMajas Detektivbyrå; PAX; Handbok för superhjältar; Musse Helium;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur elevers möjlighet till språklig utveckling och utveckling av litterär repertoar kan påverkas av läsning av långserieböcker och det innehåll som de tillhörande lärarhandledningarna lyfter fram. Vidare kommer en diskussion om lärarens kompensatoriska uppdrag att föras i förhållande till läsintresse, litterär repertoar och lärarhandledningarnas didaktiska val. LÄS MER

  4. 4. Behandlares, handledares och utbildares upplevelser av arbete med Emotion Regulation Group Therapy ur ett implementeringsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Isabell Dimblad Gonzalez; Johanna Victorén; [2024]
    Nyckelord :Emotion Regulation Group Therapy; implementering; möjligheter och utmaningar; behandlares upplevelser Emotion Regulation Group Therapy; implementation; facilitators and barriers; therapists’ experiences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Huruvida en metod används och sprids i rutinmässig vård beror inte enbart på behandlingseffekt utan även på effektiviteten i implementeringen. Den manualbaserade gruppbehandlingen Emotion Regulation Group Therapy (ERGT) har ännu inte undersökts utifrån dess implementeringsprocess. LÄS MER

  5. 5. Heter det legogubbe eller legofigur? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Nordh; Jenni Svensson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Inomhusmiljö; Normkritiskt perspektiv; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv. Studiens frågeställning är: Hur beskriver förskollärarna förskolans rum och material i relation till normer inom kön och genus? Studien genomfördes utifrån en kvalitativ metod där två fokusgruppssamtal har ägt rum för att bidra med åtta förskollärares gemensamma erfarenheter och beskrivningar av inomhusmiljön. LÄS MER