Sökning: "frågeteknik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet frågeteknik.

  1. 1. Grundskollärares undervisning av taluppfattning i ämnet matematik : En kvalitativ studie över hur introduktioner vid matematikundervisning är en viktig faktor för elevernas utvecklande av taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Cecilia Forsgren; [2019]
    Nyckelord :Taluppfattning; grundskollärare; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att få kunskap om hur grundskollärare i årskurs 1 – 3 undervisar i taluppfattning genom olika strategier i matematik. Resultat av nationella prov och sammanställningar från skolverket samt tidigare forskning visar att elever inte besitter de kunskaper som krävs för en god taluppfattning. LÄS MER

  2. 2. För att eleverna verkar tänka bättre när de får prata : Vilka metoder kan man hitta hos lärare som främjar diskussioner i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Nikolina Andersson Younas; [2018]
    Nyckelord :Diskussion; frågeteknik; lektionsstruktur; kollegialt lärande; ZPD;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att söka reda på olika metoder lärare använder i klassrumssituationer för att stödja elevernas utveckling i matematiska uttryck gällande muntlig kommunikation mellan elever och lärare. Arbetet är baserat på observationer av tre lärare i årskurs 4, 6 och 9. LÄS MER

  3. 3. Hur formas ett inlärningsklimat som är framgångsrikt över tid? : En observationsstudie om fotbollstränares beteenden och träningsaktiviteter

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Felicia Henriksson; Danielle Marand; [2015]
    Nyckelord :Soccer; enhanced guided discovery; teaching games for understanding; self-determination theory; intrinsic motivation; feedback; questioning; playing form; Fotboll; guidad inlärning; teaching games for understanding; självbestämmande motivation; inre motivation; feedback; frågeteknik; spel; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Aim and research questions The over-all aim of this study was to gain insight info how two male coaches of a specific soccer team behave in a practice environment with regards to educating the players. More specifically, the study sought to map the extent to which said behaviour matched two specific methods of learning; these being Teaching Games for Understanding (TgfU) and Enhanced Guided Discovery (EGD). LÄS MER

  4. 4. Klassrumssituationers påverkan på frågor i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Nilsson; Mari-Louise Svensson; [2015]
    Nyckelord :Enskilt arbete; Helklassundervisning; Klassrumssituation; Matematikundervisning; Slutna frågor; Språkutveckling; Öppna frågor;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie var att redogöra för vilken typ av frågor som läraren, under matematikundervisningen, ställer beroende på vilken klassrumssituation som råder. Vi ville undersöka om det fanns några skillnader eller likheter kring användningen av frågor beroende på om läraren befinner sig i en helklassundervisning jämfört med om läraren befinner sig tillsammans med enskilda elever under det enskilda arbetet. LÄS MER

  5. 5. Intervjuer mot väggen : En analys av svenska och brittiska radio- och teve-journalisters frågeteknik

    Magister-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Annika Hamrud; [2011]
    Nyckelord :politiska intervjuer; journalistik; samtalsanalys; Ekots lördagsintervju; Hard Talk; Sverker Rakt på;

    Sammanfattning : De metoder som används i de studerade svenska intervjuerna (”Lördagsintervjun” och”Sverker rakt på”) för samman reportern och politikern istället för att visa på oberoende. Denfrågeteknik som används skapar intimitet snarare än konfrontation och därför ställs intemakten till svars. LÄS MER