Sökning: "framgångsrikt ledarskap i klassrummet"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden framgångsrikt ledarskap i klassrummet.
1. En studie om lärares ledarskap i klassrummet
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur lärares ledarskap i klassrummet ter sig, samt hur 8 lärareser på sin roll när det gäller ledarskap i klassrummet och sociala relationer med elever. Som metodanvände vi oss av kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
2. Lärarens definition av ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. En intervjustudie med fem lärare om vad de anser är ett framgångsrikt ledarskap
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vad fem lärare på grundskolan 6–9 anser är ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. Studien är baserad på fem lärares åsikter, tankar, uppfattningar, erfarenheter och insikter angående vad de anser är ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. LÄS MER
3. Lärarens verktyg för att skapa en god lärandemiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur framgångsrika lärare etablerar ett gott ledarskap som leder till ett bra lärandemiljö. Studien utgår från ett kvalitativt synsätt och jag har valt att använda mig av kvalitativa intervjuer. Jag har intervjuat fem grundskolelärare som arbetat mellan 10-43 år i årskurs 7-9. LÄS MER
4. Ledarskap i klassrummet. En kvalitativ studie av gymnasielärares uppfattningar av vad som utmärker ett framgångsrikt ledarskap
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Skolans uppgift är att förmedla kunskaper och att skapa förutsättningar för elevernas lärande. För att undervis-ningen ska fungera krävs det att läraren klarar av att leda eleverna och den pedagogiska verksamheten på ettändamålsenligt sätt. LÄS MER
5. Viktiga faktorer för ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet : - En kvalitativ studie i grundskolans senare år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva och analysera hur lärare leder i klassrummet, samt hur detta påverkar lärandemiljön. Genom kvalitativa intervjuer med lärare på högstadiet framkom vilka olika strategier de använder för att leda och organisera klassrumsarbetet, samt vilka faktorer och strategier som är vägvinnande när det gäller att uppnå en positiv lärandemiljö i klassrummet. LÄS MER