Sökning: "framställning politiker"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden framställning politiker.
1. Framtidens bolagsstämma – fysisk, digital eller hybrid?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Enligt 7 kap. 15 § ABL ska bolagsstämman hållas på den ort där styrelsen har sitt säte eller på annan i bolagsordningen särskilt angiven ort i Sverige. LÄS MER
2. När politiker möter tjänstepersoner: En studie om Sverigedemokraterna respektive Socialdemokraternas tjänstepersonssyn
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Uppsatsens kartlägger Sverigedemokraterna samt Socialdemokraternas tjänstemannassyner, utifrån deras retorik kring tjänstemannaansvaret. För att beskriva tjänstepersonssyner kommer vi jämföra partiernas retorik mot fem olika idealtyper för tjänstepersoner. LÄS MER
3. “En miljon spelningar, en miljon synder” - en diskursanalys gällande medias porträttering av gangsterrappare
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur media, här stormedia samt plattformen TikTok, framställde genren gangsterrap samt gangsterrappare i relation till gängkriminalitet under december månad 2022. Detta med grund i hur gangsterrappen skapat stor debatt i media, vilket bland annat inkluderat förslag om censurering av genren. LÄS MER
4. Socialtjänsten och den nya brottsligheten : En undersökning av den massmediala diskursen om ungdomsbrottslighet.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån en medieanalys synliggöra framträdande diskurser kring ungdomskriminalitet kopplat till socialtjänstens arbete när det gäller barn och unga. Med stöd i kritisk diskursanalys inspirerad av Fairclough har 59 artiklar analyserats. LÄS MER
5. Ebba Busch har ordet på Instagram : En multimodal studie om politisk kommunikation i förändring
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : De sociala medierna och onlinekulturen har öppnat upp för en ny typ av politisk kommunikation. Det användargenererade innehållet i sociala medier har möjliggjort för politiker att få fram en mer personaliserad bild av sig själva. Utifrån det personaliserade innehållet kan politiker nu skapa en önskvärd identitet online. LÄS MER