Sökning: "framtidens konsument"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden framtidens konsument.

  1. 1. En intervjustudie om odlare av kulturspannmål i Norrland

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Tilde Lindbäck; [2023]
    Nyckelord :kulturspannmål; odlare; norrländsk växtodling; småskalighet; motivation;

    Sammanfattning : En framtid med varmare klimat och mer oberäkneliga väderförändringar ställer krav på livsmedelsproduktionens anpassningsförmåga. Forskningen visar att en genetisk diversitet är viktig för att stärka resiliensen inom odlingslandskapet och stå emot framtidens utmaningar. LÄS MER

  2. 2. Saponiner i ärta : biosyntes av soyasaponiner och dess genetiska mekanismer i ärtväxter

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Plant Breeding (from 130101)

    Författare :Ines Falk Tingström; [2022]
    Nyckelord :Pisum sativum; baljväxter; Fabaceae; proteingrödor; växtförädling; jämförande genomik;

    Sammanfattning : Efterfrågan på proteinrika vegetabiliska livsmedel ökar och intresse finns från både konsument, politiker och industri att använda svenskodlade råvaror i större utsträckning. Ärta (Pisum sativum L. LÄS MER

  3. 3. Nötboskap i en geografiskt avgränsad distributionskedja : en kvalitativ fallstudie om lokalproducerat nötkött och dess mervärden

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Izabelle Fahlgren; Amanda Larsson; [2022]
    Nyckelord :Distributionskedja; lokalproducerat; mervärden; nötboskap; närproducerat;

    Sammanfattning : Coronapandemin har bidragit till att fler konsumenter fått ett större allmänt intresse kring lokalproducerade livsmedel. Det kan gynna den geografiska samhörigheten i form av en ökad sysselsättning och en levande landsbygd. Det kan också stimulera den lokala ekonomin, då produktionen och försäljning stannar i närområdet. LÄS MER

  4. 4. Vägen till framtidens hållbara konsument : En kvalitativ studie om hur generation z uppfattar hållbarhetskommunikation i den svenska modebranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Gabriella Andersson; Johanna Dingfors; [2021]
    Nyckelord :Greenwashing; Generation Z; Fast Fashion; Slow Fashion; A linear model of communication; Transparens; Hållbar marknadsföring The Types of Greenwashing Matrix; Transparency Sustainable marketing.;

    Sammanfattning : With the increased focus on climate change, sustainability has become a common term for both organizations as well as consumers. The clothing industry is one of the industries that have the biggest negative impact on climate change. Still, the fast fashion business, based on cheap materials and low production costs, continues to thrive. LÄS MER

  5. 5. Autonoma fordonets påverkan på mobilitet - En studie som undersöker hur den framtida konsumentmarknadens förväntningar gällande autonoma fordonets påverkan på mobilitet stämmer överens med vad bilbranschen och staden i framtiden planerar att erbjuda för mobilietstjänster.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Evelina Brynzér; Emma Ingvarsson; [2019-06-20]
    Nyckelord :Autonoma fordon; mobilitet; rörlighet; Mobility as a Service;

    Sammanfattning : Autonoma fordon väntas få en allt större roll i framtidens transportmöjligheter. De väntas föra med sig mindre utsläpp, högre säkerhet samt skapa en ökad kapacitet i vägnätet. Den autonoma bilen väntas också på grund av sin flexibilitet konkurrera med kollektivtrafiken vilket kan föra med sig en rad olika utmaningar. LÄS MER