Sökning: "framtidsfrågor"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet framtidsfrågor.

  1. 1. Hur kan landskapsarkitekten använda strategisk framsyn för att möta framtidens behov? : användning av strategisk framsyn och scenarioplanering inom landskapsarkitektur

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Nina Littmann; [2021]
    Nyckelord :strategisk framsyn; scenarioplanering; butiksdöd; landskapsarkitektur; framtidsstudier;

    Sammanfattning : Trenderna i samhället i Sverige i dag med digitalisering och näthandel indikerar att det kan komma att ske en ändring i hur vi kommer att använda stadskärnan i framtiden. Ungefär var tionde butik, motsvarande ungefär 5000 butiker, har försvunnit inom detaljhandeln de senaste sex åren. LÄS MER

  2. 2. Tales of Foresight : En kvalitativ studie om berättelser kring futuristers arbetsmetoder

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Jonas Claesson; Christoffer Axell; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel:            Tales of Foresight – En kvalitativ studie om berättelser kring futuristers arbetsmetoder   Nivå:            Avancerad, Magister   Författare:   Christoffer Axell,            Jonas Claesson                            (87/05/09)                     (95/01/12)      Handledare: Klara Regnö   Examinator: Johan Grindbergs   Datum: 2020-06-03   Insitution:    Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Högskola   Syfte:            Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för hur futurister beskriver sina arbetsmetoder inom framtidsstudier.   Frågeställning:                                  Vilka berättelser använder futurister sig av när de förklarar sina arbetsbetsmetoder?   Kan berättelser skapa meningsfullhet om framtidsstudier och framtidsfrågor?      Metod:         Kvalitativ studie med fokus på intervjuer, tematisk innehållsanalys, narrativ ansats, tolkningsverktyg: Casual Layered Analysis modellen                       Slutsats:       Studien samlade in berättelser från futurister uti praktiken och identifierade 32   berättelser och metaforer som förklara deras beskrivningar av arbetsmetoder inom framtidsstudier och framtidsfrågor. LÄS MER

  3. 3. Studieförbund och tjänstekvalitet : Kvalitetsmätning i praktiken av studieförbundens kurser

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Martin Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :Service quality; SERVPERF; Study association; Quality measurement; Quality.; Tjänstekvalitet; SERVPERF; Studieförbund; Kvalitetsmätning; Kvalitet.;

    Sammanfattning : Tjänster och tjänsteproduktion har blivit allt viktigare i dagens samhälle inom en rad olika områden. En konsekvens av detta är att konkurrensen om kunderna har hårdnat och att såväl företag som organisationer måste finna nya sätt att skapa värde för sina kunder. LÄS MER

  4. 4. Medarbetares upplevelse av hållbarhetsarbetet i ett offentligt ägt bolag

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Karoline Lindblad; Malin Edlund; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är en av vår tids största framtidsfrågor och utmaningar och något sompåverkar allas liv. Genom Agenda 2030 och dess 17 globala mål för hållbar utveckling haralla medlemsländer i FN förbundit sig att arbeta för att uppnå en socialt, miljömässigt ochekonomiskt hållbar värld till år 2030. LÄS MER

  5. 5. Geografi utan framtid – en framtid utan geografi? : En kvalitativ studie om vilken roll hållbar utveckling och framtidsfrågor spelar i geografiundervisningen på gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Frida Hodell; [2018]
    Nyckelord :Geografi; didaktik; hållbar utveckling; framtid; solidaritet;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling har länge varit integrerat i den svenska läroplanen och det framgår där att samtliga ämnen ska dela på detta ansvar. Trots att begreppet betonas i styrdokument finns det en risk att det bortprioriteras eller glöms bort eftersom inget ämne har något huvudansvar och det inte finns någon form av kontroll att det tas upp i skolorna. LÄS MER