Sökning: "franchising teori"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden franchising teori.

  1. 1. Rollerna bortom kontraktet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexandra Larsson; Hanna Eguren; Matilda Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Franchise; franchisegivare; roll; agentteorin; kontrakt; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Rollerna bortom kontraktet Seminariedatum: 2 juni 2021 Ämne/kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Hanna Eguren, Alexandra Larsson, Matilda Pettersson Handledare: Sverre Spoelstra Fem nyckelord: Franchise, franchisegivare, roll, agentteorin, kontrakt Forskningsfråga: Hur ser franchisegivare på sin roll i relationen med sina franchisetagare? Syfte: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för franchisegivarens roll i relationen med franchisetagaren. Genom att göra en fallstudie på Sombro Mäklarbyrå ämnar studien mer specifikt att utveckla redan existerande teori kring franchisegivarens roll i franchiserelationen. LÄS MER

  2. 2. Etablering av svenska fastighetsverksamheter i främmande kulturer : En studie om svenska fastighetsföretag i Spanien

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Josefin Coloma Johansson; Linnéa Westin; [2020]
    Nyckelord :International establishment; entry strategy; expansion; real estate companies; Spain; broker; culture; internationalization; globalization; Utlandsetablering; inträdesstrategi; expansion; fastighetsföretag; Spanien; mäklare; kultur; internationalisering; globalisering;

    Sammanfattning : Background: At all times people have traded with each other but, over time, cross-border trade has evolved and more companies have chosen to internationalize. Some companies are content to act in their original market, while others choose to expand by establishments in foreign markets. LÄS MER

  3. 3. Programformat - konceptskydd ur ett upphovsrättsligt och marknadsrättsligt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Johan Svensson; [2014]
    Nyckelord :Top-Dog; Tv-format; franchising; renomméskydd; upphovsrättslag; konceptskydd; programformat; programkoncept; marknadsföringslagen; fortsättningsverk; idéskydd; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med den här uppsatsen var att ta reda på om den internationella handelsvaran programformat är möjlig att skydda i Sverige utifrån upphovsrättslig reglering och marknadsrättslig reglering avseende renommé. Jag har valt att använda mig av traditionell juridisk metod där rättskällorna lagtext, rättspraxis, förarbeten och doktrin ligger till grund för min undersökning. LÄS MER

  4. 4. Paradoxen mellan kontroll och relation i ett franchisesystem

    Magister-uppsats, Företagsekonomi

    Författare :Carolina Edgren; Henrik André; [2011]
    Nyckelord :Franchise; control; relationship; communication; paradox; Franchising; kontroll; relation; kommunikation; paradox;

    Sammanfattning : Kontroll och relation är två vanligt förekommande ämnen som ofta diskuteras och behandlas inom franchisinglitteraturen. Tidigare teori visar att kontroll och övervakning av franchisetagare är den mest centrala aspekt för att lyckas bedriva en franchiseorganisation. LÄS MER

  5. 5. Att framkalla ökad köpbenägenhet : Hur man ska investera

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Pauline Mirza; Kasper Karell-Holmgren; [2010]
    Nyckelord :Investeringar; franchising; Reitan Servicehandel; marknadsföringsmix; servqual; kundnöjdhet; agentteorin; marknadsföring; service; inventarier;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vad företag bör investera i för att öka köpbenägenheten hos kunden. Uppsatsens bisyfte är även att undersöka vilka butikschefernas upplevda problem med franchisingkonceptet är vid investeringar i butikerna.  Metod: I uppsatsen har det utförts en tvärsnittsundersökning på mikronivå. LÄS MER