Sökning: "fri lek jämställdhet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden fri lek jämställdhet.

  1. 1. ”Vad vi säger, vad vi gör, det speglar ju sig på barnen” : En kvalitativ studie om fyra förskollärares beskrivningar av att inkludera ett jämställdhetsperspektiv i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tilda Averin; [2021]
    Nyckelord :Basic values; Equality; Equality perspective; Gender; Free play; Preschool teacher; Didactics; Värdegrund; Jämställdhet; Jämställdhetsperspektiv; Genus; Fri lek; Förskollärare; Didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån en didaktisk teori jämföra hur fyra förskollärare beskriver att de tillämpar förskolans värdegrund i den fria leken, med särskilt fokus på jämställdhet. Till syftet har följande två frågeställningar konkretiserats; Hur beskriver förskollärare att de inkluderar ett jämställdhetsperspektiv i den fria leken? och Vilka utmaningar lyfter förskollärare gällande att inkludera ett jämställdhetsperspektiv i den fria leken?. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie om förskollärares genusmedvetna förhållningssätt till fri lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jennie Isaksson; [2020]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; förskollärare; genus; genusperspektiv; jämställdhet; styrning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att identifiera hur förskollärare förhåller sig till fri lek i förskola, vilket analyseras utifrån ett genusperspektiv. Vidare undersöks vad det kan finnas för möjligheter och svårigheter för förskollärare att förhålla sig genusmedvetet till fri lek. LÄS MER

  3. 3. "Jag gör säkert de klassiska felen" : En studie om hur genus konstrueras genom en manlig och en kvinnlig förskollärares verbala kommunikation med pojkar och flickor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Niemi; Johanna Malmberg; [2018]
    Nyckelord :förskola; genus; jämställdhet; kommunikation; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att genom en fallstudie få kunskap om hur genus konstrueras genom en manlig och en kvinnlig förskollärares verbala kommunikation med pojkar och flickor. Studien svarar även på vilka skillnader det finns i kommunikationen och hur förskollärarna själv beskriver kommunikationen med pojkar och flickor. LÄS MER

  4. 4. Den hyllad leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Charlotte Andersson; Renée Ekman; [2015]
    Nyckelord :Fri lek; Förskola; Genus; Makt; Jämställdhet; Normer;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att studera och problematisera pedagogers syn på det stora utrymme fri lek ges i förskolan, i relation till det jämställdhetsuppdrag pedagoger har att förhålla sig till enligt läroplanen för förskolan. Vi upplever att det finns en osäkerhet hos pedagoger kring begreppet genus och hur arbete med genus och jämställdhet bör utformas för att vara en grund i verksamhetens olika delar. LÄS MER

  5. 5. Den fria leken i förskolan ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Marlene Ahlinder; Sara Nordqvist; [2012]
    Nyckelord :Equality; free play; gender; gender perspective; preschool; Fri lek; förskola; genus; genusperspektiv; jämställdhet;

    Sammanfattning : Det här examensarbetets syfte var att fördjupa förståelsen kring åtta förskollärares synsätt om flickors och pojkars fria lek ur ett genusperspektiv. Därutöver är avsikten att bidra till ökad insikt om förskollärares arbete för att främja jämställdhet mellan flickor och pojkar. LÄS MER