Sökning: "frirummet"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet frirummet.

  1. 1. Biologilärares val av innehåll i undervisningen : En kvalitativ undersökning om vad i det centrala innehålletsom biologilärare på gymnasiet prioriterar i undervisningenoch vilka faktorer som påverkar de valen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Olsson; [2023]
    Nyckelord :biologi; lärare; gymnasiet; ämnesplan; frirum; undervisning;

    Sammanfattning : Undervisning av kursen Biologi 1 på gymnasiet kan se olika ut, både mellan olika skolor och mellan olika klassrum på samma skola. Lärare upplever att kursen har ett omfattande centralt innehåll och gör därför prioriteringar i sina val av innehåll och arbetssätt i undervisningen för att hinna med tidsmässigt. LÄS MER

  2. 2. Från identifikation till insats

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Anvell; Linda Karlsson; Karin Larsson; [2021-02-26]
    Nyckelord :matematik; kartläggningsmaterial; identifiering; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka vilka kartläggningsmaterial i matematik som används i årskurserna 1-6, utöver de obligatoriska bedömningsstöd som Skolverket ger ut. Syftet var även att undersöka på vilken nivå beslut om kartläggningsmaterial tas, samt vilken yrkesgrupp som ansvarar för genomförandet och/eller analysen av resultatet. LÄS MER

  3. 3. Stödinsatser i gymnasieskolan : en studie av frirummet mellanstyrdokument och praktik

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christina Linderos; [2021]
    Nyckelord :action program; actor-preparedness; additional adjustment; educational investigation; Scope for Action; Scope for Action model; SENCO; special education; special needs; special support; support measure; aktörsberedskap; extra anpassning; frirum; frirumsmodell; pedagogisk utredning; specialpedagog; specialpedagogik; stödinsats; särskilt stöd; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : In Swedish schools, students have a statutory right to support if the need arises. According to The Education Act, the workflow with support measures can briefly be described as: if needs are noticed, then support measures in the form of additional adjustments must be made. LÄS MER

  4. 4. En studie om lärares upplevelser och strategier runt hanteringen av sin planeringstid

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Cayenne Kranning; [2021]
    Nyckelord :Principal; teacher; planning time; free space; crosspressure; school development; profession; governance; work situation; leadership; management; external control; internal governance; governance forms; Rektor; lärare; planeringstid; frirum; korstryck; skolutveckling; profession; styrning; arbetssituation; ledarskap; ledning; yttre styrning; inre styrning; styrningsformer;

    Sammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om lärarnas upplevelse av sin planeringstid och sin arbetssituation. Det innefattar de strategier som lärarna kommer använda sig av när rektorn styr planeringstiden och hur styrningen uppfattas. Studien ställer frågor som rör lärarnas hantering av frirum och korstryck. LÄS MER

  5. 5. Rektors uppfattning av sitt ledarskap kring förtroendefulla relationer mellan lärare och elev -en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Viktoria Streith; Anna Thimberg; [2020-01-16]
    Nyckelord :rektor; skolutveckling; värdegrund; främjande; relationer; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få fyra rektorers uppfattningar av sitt ledarskap kring skolut-veckling gällande förtroendefulla relationer mellan lärare och elev. Studien utgår från föl-jande frågeställningar: Hur beskriver rektor skolans arbete med förtroendefulla relationer mellan lärare och elev? Hur sker det systematiska kvalitetsarbetet av förtroendefulla relatio-ner mellan lärare och elev? Vilka möjligheter och hinder finns enligt rektor för att leda ett re-lationsarbete på skolan? Teori: Studien är en kvalitativ undersökning. LÄS MER