Sökning: "fritidshem stockholm"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden fritidshem stockholm.

  1. 1. Lärare mot fritidshems möjlighet att arbeta med språk och kommunikation i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jonas Lenman; Petersen Markus; [2023]
    Nyckelord :leisure homes roletheory curriculumtheory language and communications; fritidshem rollteori läroplansteori språk och kommunikation;

    Sammanfattning : Our purpose with this study is to contribute with research of how teachers in leisure homes view their work regarding language and communication in the curriculum. The questions we will try to answer is how teachers in leisure homes describe their work with language and communications and what the roles of these teachers implies in their practical work. LÄS MER

  2. 2. Inkludering, delaktighet och inflytande : Framgång till det komplexa uppdraget i fritidsverksamheten

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lisa Astvik; Michaela Wahlberg; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; participation; influence; children s perspective; child perspective; leisure activities; leisure centers; Inkludering; delaktighet; inflytande; barns perspektiv; barnperspektiv; fritidsverksamhet; fritidshem;

    Sammanfattning : Att arbeta som lärare i fritidsverksamheten är ett komplext uppdrag. Det finns begrepp som är mångfacetterade och svåra att konkretisera i skolans värld. I den här studien redogör vi för hur fritidspedagoger arbetar och planerar en verksamhet där eleverna ska delges en meningsfull fritid. LÄS MER

  3. 3. Skapande av relationer i fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärares strategier i arbetet med att skapa relationer med elever på fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sufian Idris; Gorgis Zadeq; [2023]
    Nyckelord :Afterschool; relationships; teachers; sociocultural; Fritidshem; relationer; lärare; elever; sociokulturell;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om de strategier som fritidshemslärare använder för att bygga relationer med elever, samt vilka faktorer och svårigheter som kan påverka dessa relationer. Studien analyserar data från kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med fyra fritidshemslärare från olika kommuner i Stockholm, Sverige, med hjälp av Lev Vygotskys sociokulturella perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Den vuxna i rummet styr barnens välbefinnande : En kvalitativ studie om hur relationer mellan fritidshemslärare och elever påverkar elevernas välbefinnande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Pernilla Adler; Joanna Jilg; [2023]
    Nyckelord :Swedish School age educare centre; SoC – Sense of Coherence; wellbeing; comprehensibility; manageability; meaningfulness; relationships; safety.; Fritidshem; KASAM - känsla av sammanhang; välbefinnande; begriplighet; hanterbarhet; meningsfullhet; relationer; trygghet.;

    Sammanfattning : Vår studie är inom det fritidspedagogiska området och syftet är att undersöka fritidshemslärares syn på om det finns ett samband mellan sina relationer till eleverna och deras välbefinnande. Tidigare forskning visar på att det finns ett samband mellan goda relationer och elevernas välbefinnande. LÄS MER

  5. 5. Inkludering av elever med ADHD på fritidshemmen : Hur fritidshemslärarna arbetar med inkludering och vilka utmaningar fritidshemslärarna upplever i sitt dagliga arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lukas Kas Touma; Lilliana Sauma; [2023]
    Nyckelord :ADHD; inclusion; leisure center; leisure educator; students with ADHD; ADHD; inkludering; fritidshem; fritidshemslärare; elever med ADHD;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på elever med ADHD på fritidshemmen. Syftet med studien är att undersöka hur fritidshemslärarna arbetar för att inkludera elever med ADHD på fritidshemmen och vilka utmaningar som fritidshemslärare upplever i sitt dagliga arbete. För att samla in data valde vi att använda oss av kvalitativa intervjuer. LÄS MER