Sökning: "funktionalisering formalisering"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden funktionalisering formalisering.

  1. 6. "We shall copy, copy and write" - conceptions of the mother tongue subject in the early years of primary school in a Peruvian public school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Charlotte Malmgren; [2009]
    Nyckelord :ämneskonception; modersmålsundervisning; formalisering; funktionalisering; spanska; Peru;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka ämneskonceptioner som dominerar modersmålsundervisningen i grundskolans tidigare år i Peru, samt jämföra dessa med svenska förhållanden och forskning. Vidare syftar studien till att analysera varför dessa ämneskonceptioner dominerar, samt vilka slutsatser som kan dras med hänsyn till dessa ämneskonceptioners resultat. LÄS MER

  2. 7. Ämnesdidaktiken bakom undervisningsprocesser i mångkulturella klasser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Leila Khalil; Henriette Lejdfelt; [2008]
    Nyckelord :didaktik; flerspråkighet; formalisering; funktionalisering; mångkulturell;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka ämnesdidaktiken bakom retorik och praktik vid undervisning av mångkulturella barngrupper i grundskolan. Frågorna vi ställde till pedagogerna var de ämnesdidaktiska frågorna Vad?, Hur? och Varför? de utformar sin undervisning som de gör, samt hur det tar sig uttryck vid den praktiska undervisningen av flerspråkiga barngrupper. LÄS MER

  3. 8. Lärares attityd till tematisk undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sara Peiper; Charlotta Holmström; [2007]
    Nyckelord :tematisk undervisning; lärares attityder; formalisering; funktionalisering;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka lärares attityder till tematisk undervisning samt vad som ligger bakom dessa. Vi har använt oss av kvalitativa forskningsmetoder såsom kvalitativa intervjuer samt observationer. Sex lärare har intervjuats och två har dessutom observerats under fyra sammanhängande dagar. LÄS MER

  4. 9. Vardagsrelaterad matematikundervisning. Mathematics education related to everyday life

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Camilla Lindkvist; Jeanette Göransson; [2006]
    Nyckelord :Formalisering; funktionalisering; vardagsmatematik; attityder; kommunikation och dialog; hemmets kunskapssyn;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att se huruvida lärare, elever och föräldrar i skolår tre samt iskolår sex anser att skolans matematikundervisning är relaterad till vardagen.Som metod för att få svar på denna fråga använde vi oss av en enkätundersökning somgenomfördes av lärare, elever och föräldrar i år tre och sex. LÄS MER

  5. 10. Kommunikationsmönster i matematikundervisning Fem klassrumsobservationer med läraren i fokus

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emma Lansheim; Annika Modigh; [2006]
    Nyckelord :begreppsbildning; formalisering; funktionalisering; klassrumskommunikation; kommunikation; kommunikationsmönster; lärarroll; matematikundervisning;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med föreliggande arbete är att undersöka hur olika kommunikationsmönster i matematikundervisningen gestaltar sig, med särskilt fokus på lärarens kommunikation. Kommunikationen under matematiklektioner har undersökts genom att fem klassrumsobservationer i skolåren 1 till 5 genomförts. LÄS MER