Sökning: "fusk i gymnasiet"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden fusk i gymnasiet.
1. Återkoppling i ett förändrat skrivklimat : En systematisk svenskämnesdidaktisk litteraturstudie med fokus på chattbottars förtjänster och utmaningar i gymnasiets skrivundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Sedan Chat GPT lanserades och tog fäste i skolan har stora förändringar skett. Lärare vittnar om ökat fusk men röster hörs också om förtjänster med artificiell intelligens i undervisningen. Förtjänster som språkstöd och skrivverktyg lyfts fram som två exempel. LÄS MER
2. Elefanten i rummet: AI i samhällskunskapsundervisningen : En kvalitativ studie om lärares perspektiv på ChatGPT och artificiell intelligens i samhällskunskapsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : ChatGPT och artificiell intelligens har hastigt tagit plats i utbildningsmiljöer. Verktyget har till skillnad från andra sökmotorer, möjlighet att generera svar som liknar en människas språkbruk och kan föra en interaktiv dialog. LÄS MER
3. Konflikter och konflikthantering i ämnet idrott och hälsa En kvalitativ studie utifrån idrottslärares erfarenheter och upplevelser
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Sammanfattning Att fungera i sociala sammanhang kommer inte alltid problemfritt. Våra olikheter som människor kan skapa spänningar som in sin tur orsakar konflikter. Skolmiljön i sig är en plats där många barn och ungdomar med olika bakgrunder, personligheter och värderingar ska fungera ihop. LÄS MER
4. Skönlitterär genvägsläsning
Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka hur lärare och elever förhåller sig till de uppgifter och den bedömning som förekommer i samband med skönlitterär läsning i ämnet svenska på gymnasiet. Studien inriktade sig mer specifikt på en elevstrategi, som getts begreppet genvägsläsning, där elever inte själva läser föreskrivna verk utan istället läser sekundärkällor om verket. LÄS MER
5. Arbetet med läsförståelsesvårigheter på gymnasiet : Kritiska moment, strategier och utvecklingsmöjligheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna intervjustudiestudie var att undersöka hur fem svensklärare och tre specialpedagoger identifierar, arbetar utvecklande, och samarbetar kring elever med allmänna läsförståelsesvårigheter på gymnasial nivå. Därför undersöktes hur lärare och specialpedagoger menar att de vet att elever har läsförståelsesvårigheter, och även vilka kurskrav de ser som kritiska i förhållande till kurskraven i Svenska och Svenska som andra språk på gymnasiet. LÄS MER