Sökning: "future of sport"

Visar resultat 1 - 5 av 286 uppsatser innehållade orden future of sport.

  1. 1. "Det är liksom ett annat liv" : Elitidrottsmödrars upplevelser av att komma tillbaka till lagidrotten efter en graviditet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Cornelia Jarving; Ronja Svensson; [2024]
    Nyckelord :elite sports; motherhood; challenges; support; coping; elitidrott; moderskap; utmaningar; stöd; coping;

    Sammanfattning : The aim of the present study was to examine the experiences of elite athlete mothers returning to a career in team sports at the elite level after pregnancy. The study employed a qualitative research method with unstructured interviews. A total of eleven women aged between 26–37 years (M = 31.3, SD = 3. LÄS MER

  2. 2. Varför får inte mitt barn spela? : Hur relationen mellan tränare och föräldrar påverkar ungdomarna

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Anton Kilander; Robin Lindström; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka hur relationen mellan föräldrar och tränare ser ut, samt hur det påverkar idrottsutövarna i deras idrott och skolgång. Ett flertal studier indikerar att relationen är något dålig och konflikt rik. Vilket är ett stort problem eftersom många av de som vistas i dessa miljöer är barn. LÄS MER

  3. 3. Understanding the Dynamics of Brand Loyalty in National team sports - A Qualitative study of brand management within professional team sports”

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :William Nordlund; Mattias Johansson; [2023-07-03]
    Nyckelord :Brand Experience; Brand Communities; Brand loyalty; Sports Marketing; Sport fans;

    Sammanfattning : In previous research there has been acknowledgement about the importance of Brand loyalty in sports, where the brand experience can function as a tool to create loyalty among fans. Brand communities have proven to have positive effects on customer satisfaction and brand loyalty in sports. LÄS MER

  4. 4. ”UTAN TV-BOLAGEN SKULLE HELA INDUSTRIN DÖ” - En kvalitativ studie om sportmediernas roll som aktör i sportvärlden; mitt emellan idrotten, marknaden, publiken och demokratin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Wilma Persson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Sportmedier; sportmediekomplexet; informantundersökning; idrott; sport; sportswashing; sportjournalistik;

    Sammanfattning : Executive summary The aim of this study is to investigate what influence media consider having on their own sports media content, and on the breadth, democracy, equality and survival of sports in the future. This was done through a qualitative study with interviews with managers at some of Sweden's largest broadcasting media companies, and with a number of active sports journalists. LÄS MER

  5. 5. Den sjätte utespelaren - kognition : En kvantitativ studie om exekutiva funktionerna hos ishockeyspelare

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Karl Sjöblom; [2023]
    Nyckelord :executive functions; ice hockey; sports; cognitive tests; exekutiva funktioner; ishockey; idrott; kognitiva tester;

    Sammanfattning : Historiskt sett har forskning fokuserat på de fysiska förmågorna inom idrott. På senare tid har forskare dock börjat att intressera sig mer för de kognitiva aspekterna inom idrott, framför allt inom lagsport. LÄS MER