Sökning: "gårdsförsäljning"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet gårdsförsäljning.
1. "Gårdsförsäljning av alkoholdrycker - en unionsrättslig klurighet En analys av lagförslaget i SOU 2021:95 och utredarens unionsrättsliga slutsatser"
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : I december 2021 överlämnade den så kallade Gårdsförsäljningsutredningen sitt betänkande till statsrådet Lena Hallengren. Utredaren hade fått i uppdrag att, bland annat, utreda möjligheterna för att införa gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker, under förutsättning att Systembolagets monopol säkras. LÄS MER
2. Gårdsförsäljning i Sverige - En undersökning av gårdsförsäljning i förhållande till EU-rätten
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Att gårdsförsäljning av alkoholdrycker ska bli en verklighet i Sverige är något som många vill se. För att gårdsförsäljningen ska kunna existera vid sidan om det svenska alkoholmonopolet krävs att den är förenlig med rådande EU-rätt. LÄS MER
3. Platsidentitet och mervärde på landsbygden : en fallstudie av tre gårdsbutiker i södra Sverige
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Sveriges lantbruk blir alltmer diversifierat, där en verksamhetsgren som blir allt vanligare är egenförädling av livsmedel. En av de vanligaste formerna att nå ut till konsumenter är genom att starta en egen gårdsbutik och bedriva gårdsförsäljning, då konsumenten i större utsträckning efterfrågar närproducerade livsmedel. LÄS MER
4. Gårdsnära produktutveckling : Gårdsförsäljningens möjliga påverkan på produktutveckling hos svenska producenter av alkoholdryck
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolanSammanfattning : .... LÄS MER
5. En studie i upplevd användbarhet med avseende på navigerbarhet hos en digital marknadsplats för gårdsförsäljning
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Studier visar att intresset för att handla lokalt ökar, samtidigt som antalet köp av matprodukter via e-handel växer. Syftet med denna studie var att lägga grunden för en digitalisering av gårdsförsäljning. LÄS MER