Sökning: "göteborgs universitet c lärarprogrammet"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden göteborgs universitet c lärarprogrammet.
1. Den teoretiske medieläraren - vad händer efter examen? En studie om de utexaminerade medielärarna vid JMG, Göteborgs universitet
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikationSammanfattning : Titel Den teoretiske medieläraren - Vad händer efter examen? En studie om de utexaminerade medielärarna vid JMG, Göteborgs universitet Författare Sara Hanson, Merete Lassen och Evelina Lindahl Kurs Examensarbete i Medie- och Kommunikationsvetenskap, Institutionen för Journalistik och Masskommunikation vid Göteborg universitet Termin Vårterminen 2009 Handledare Annika Bergström Sidantal 43 sidor exklusive bilagor Syfte Syftet med vår studie är att få kunskap om studenternas sysselsättning efter avslutad utbildning och hur de bedömer utbildningens relevans för arbetslivet. Metod Kvantitativa webbenkäter Material Webbenkäter med tjugotvå utexaminerade lärarstudenter Huvudresultat Resultatet i vår undersökning visar att flertalet av de utexaminerade medielärarstudenterna fått en lärartjänst i sitt andra undervisningsämne. LÄS MER
2. Retroaktiv utvärdering av det korta lärarprogrammet på Göteborgs universitet. Upplevs det som relevant och användbart?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna undersökning har avsett att utreda huruvida de olika delarna i det korta lärarprogrammet på Göteborgs universitetupplevs som användbara av lärare som läste detta program ht005-ht006 och som nu har varit yrkesverksamma i upp tilltvå år. Frågeställningarna har varit vilka moment i lärarutbildningen som upplevs som mest respektive minst relevanta avnyligen examinerade yrkesverksamma lärare, vad som kan leda till att dessa moment upplevs som mer relevanta än andraoch vad som upplevs behövas mer eller mindre av i lärarutbildningen. LÄS MER
3. Fysisk aktivitet - en möjlighet och en självklarhet?
C-uppsats,Sammanfattning : GÖTEBORGS UNIVERSITETInstitutionen för pedagogik och didaktikABSTRACTTitel: Fysisk aktivitet - en möjlighet och en självklarhet?Författare: Stina NordlanderHandledare: Peter KorpExaminator: Roger LjungvallTyp av arbete: C-uppsatsProgram och kurs: Lärarprogrammet, LAU 370 - Examensarbete 15 hp.Antal sidor: 38Datum: 26 maj 2009___________________________________________________________________Inledning:Detta arbete handlar om varför vissa skolor väljer att arbeta med att utöka denfysiska aktiviteten i skolan. LÄS MER
4. Drama i förstaklass en kvalitativ studie av hur man med dramats hjälp kan utveckla barns och elevers empati.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning:Vi är två tjejer som läst drama ihop, kursen hette: ”Drama som didaktiskt arbetssätt” och gick hösten 007. Viläser båda lärarprogrammet mot tidigare åldrar, där blev båda inspirerade av kursinnehållet. LÄS MER
5. Digitalt kompetent lärare sökes - IKT på Sveriges lärarutbildningar
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka utbudet och innehållet av IKT-relaterade kursmål pålärarutbildningen samt att undersöka vad som görs för att implementera IKT på lärarutbildningen. För attuppnå detta syfte ämnar vi besvara följande frågor:1) Vilka lärarprogram i Sverige har IKT-relaterade kursmål inom det allmänna utbildningsområdet?) Vilka lärarprogram i Sverige erbjuder IKT-kurser som specialiseringar?3) Hur förhåller sig dessa kursmål med EU:s direktiv för digital kompetens?4) Hur jobbar man för att implementera IKT i lärarutbildningen?Som metod använder vi oss av kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av kursmålen inom AUO- ochspecialiseringskurserna från alla lärarutbildningar i Sverige. LÄS MER