Sökning: "göteborgs universitet c socionomprogrammet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden göteborgs universitet c socionomprogrammet.

  1. 1. ”TVÅ TIMMAR AV AMBIVALENS – Socionomstudenters samtal kring tidigare dömda personers lämplighet att arbeta inom socialt arbete.”

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Annika Hjorth; Lisa Pierre; [2009-08-31]
    Nyckelord :diskursanalys; brott; yrkeslämplighet; socialt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån en diskursanalys undersöka hur socionomstudenter resonerar kring huruvida en tidigare dömd person är lämplig att utbilda sig till och arbeta som socionom. Studiens frågeställningar berör frågor kring hur olika bilder av en tidigare dömd person konstrueras, vilka diskurser som därmed framträder och vad dessa diskurser säger om personens yrkeslämplighet. LÄS MER

  2. 2. Black box och siluetter – några socionomstudenters attityder till könsneutralt språk

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Elin Eliasson; Frida Lundqvist; [2009-08-31]
    Nyckelord :Könsneutral; språk; attityd; diskurs;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka attityder till könsneutralt språk, med fokus på könsneutrala pronomen som ”hen” och yrkestitlar. - Vilka attityder har studenter på socionomprogrammet till könsneutralt språk? - Hur medvetna är studenter på socionomprogrammet om relationen mellan språket och könsmaktsordningen? Datainsamlingsmetoden har varit fokusgrupper, där deltagarna läst igenom ett stimulusmaterial i form av två versioner av samma text, dels i original och dels med ett könsneutralt språk. LÄS MER

  3. 3. ”Det goda grupparbetet” – en kvantitativ studie om grupparbete på socionomprogrammet i Göteborg

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Anna Helleland; Rose-Marie Hermansson; Catrin Wing; [2009-08-31]
    Nyckelord :Grupp; grupparbete; gruppdynamik; konflikt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva hur grupparbete upplevs som undervisningsform och grupprocess av studenter och lärare på institutionen för socialt arbete. För att få en djupare förståelse för hur grupparbete går till och hur det påverkar studerandes lärande valde vi att använda oss av följande frågeställningar: • Hur har studenterna upplevt grupparbete under utbildningen? • Har kunskaper om grupp och grupprocesser någon betydelse för genomförande av grupparbete? • Hur upplever lärarna studenternas grupparbete? Metoden för studien är kvantitativ och som undersökningsinstrument har vi använt oss av två olika enkäter. LÄS MER

  4. 4. Vad ska praktiken vara bra för? En undersökning av den studiehandledda praktikens betydelse inom socionomprogrammet vid Göteborgs universitet.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Per Faxér; Mattias Landvik; Yasin Mahmod; [2009-08-31]
    Nyckelord :Studiehandledd praktik; Socionomutbildning; Integrering teori och praktik; reflektion;

    Sammanfattning : The purpose of our essay is to investigate the role of the practice period under supervision from a skilled practioner as a part of the student’s development of knowledge. This essay’s main participants are students who are studying their sixth semester during the spring 2009 at the bachelor program of social work at the University of Gothenburg and active skilled practioners during the autumn of 2008 and spring 2009. LÄS MER

  5. 5. KONSTRUKTIONEN AV ETNICITET - En kvalitativ studie om hur lärare och studerande upplever etnicitetsperspektivet på socionomprogrammet vid Göteborgs universitet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ala Rebwar; Christina Rhedin; Omid Salehi; [2008-10-09]
    Nyckelord :Ethnicity; culture; education; policy; social constructivism; postcolonial theories;

    Sammanfattning : The primary purpose of this essay is to study and describe how the concept of “ethnicity” is introduced, defined and constructed at the Universities of Social Work Education through the perspectives of students attending and teachers/researchers currently employed at the University of Gothenburg. Also, this study attempts to describe what differences there are between the two groups and how these are expressed. LÄS MER