Sökning: "gAKK"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet gAKK.

  1. 1. AKK för alla : En intervjustudie om AKK som ett kommunikationsfrämjande verktyg ur ett inkluderingsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ina Haraldsson; Jessica Larsson; [2023]
    Nyckelord :AKK; TAKK; GAKK; inkludering; förskola; kommunikation; förskollärare;

    Sammanfattning : Inkludering är en rättighet för alla barn i förskolan och en viktig del för att känna sig inkluderad är möjligheten till kommunikation med alla i omgivningen. Att kunna kommunicera är ett grundläggande mänskligt behov och Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK), som i grunden är ett specialpedagogiskt verktyg, har tagits fram som stöd för kommunikation mellan människor, så personer med kommunikationssvårigheter kan förstå andra och göra sig förstådda. LÄS MER

  2. 2. Bildstöd - på vilka grunder? : Analys av några exempel på bildstöd i anpassad grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Katrin Eriksson; Christine Dahlberg; [2023]
    Nyckelord :bildstöd; Alternativ Kompletterande Kommunikation AKK ; Grafisk AKK GAKK ; begreppsutveckling; anpassad grundskola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Bildstöd i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar av hur de arbetar med bildstöd samt hur bildstöd stödjer barns kommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alice Norrgård; Nathalie Paulsén; [2023]
    Nyckelord :Bildstöd; kommunikation; förskola; tydliggörande pedagogik; AKK; GAKK; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur bildstöd kan användas för att stödja barns kommunikativa utveckling i förskolan. Vi undersöker pedagogers uppfattningar om hur de arbetar med bildstöd samt deras uppfattningar om bildstöd som pedagogiskt redskap. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande metoder i förskolan : En studie om förskollärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Friis Roslund; Julia Persson; [2022]
    Nyckelord :språkutvecklande metoder; förskollärares upplevelser; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Tidigare forskningsresultat visar olika språkutvecklande metoder som en pedagog kan använda sig av i relation till förskolans utbildningsinnehåll. Musik, högläsning, fysisk aktivitet är exempel på sådana. LÄS MER

  5. 5. Hur stöttas språket i förskolan, rent tekniskt? : Enkätstudie om hur pedagoger i förskolan använder digitala verktyg för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Windh; Filip Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; pedagogers åsikter; digitalisering; språkutveckling; pedagogisk stöttning; enkätundersökning; GAKK; flerspråkighet; bildstöd; Vygotskij; proximal utvecklingszon; mediering; kulturella verktyg.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera i vilken omfattning och på vilket sätt förskolepedagoger anser att de främjar barns språkliga utveckling med stöd av digitala verktyg. Vidare fokuseras hur de uppfattar att digitala verktyg påverkar barns språkutveckling samt vilka språkliga utvecklingsstadier de menar digitala verktyg kan påverka. LÄS MER