Sökning: "gabriella malmö"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden gabriella malmö.

  1. 1. Uppkopplad, ansluten, redo? : En kvalitativ studie som undersöker media studenters uppfattningar av Covid-19 pandemins påtvingade distansundervisning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Tova Hultgren; Gabriella Lundgren Sköld; [2024]
    Nyckelord :Digital undervisning; distansutbildning; digital kompetens; digitala verktyg; kommunikation; motivation; hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att förstå hur studenter inom fakulteten teknik och samhälle påverkats av den påtvingade distansundervisningen. Studien handlar därmed om att undersöka vilka möjligheter, utmaningar och risker som tidigare studenter upplevt under covid-19 pandemin och dess digitala omställning. LÄS MER

  2. 2. “De kan inte bara leka helt fritt” : En studie om förskollärares förhållningssätt till och påverkan på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Gabriella Hall; Bea Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fri lek; medvetenhet; lekresponsiv; lekregler;

    Sammanfattning : I tidigare forskning och i Läroplanen för förskola (lpfö 18) skrivs leken fram som betydelsefull för barns utveckling och lärande, men då tolkningsutrymmet av skrivningarna i läroplanen är stort samtidigt som kraven på undervisning i förskolan ökar, är syftet med vår studie att undersöka hur verksamma förskollärare förhåller sig till och påverkar barns fria lek. Studiens syfte besvaras med hjälp av följande frågor: Vilka förhållningssätt har förskollärarna till barns lek?, hur ser pedagogerna på sin egen medverkan i barns fria lek? Samt, hur resonerar pedagogerna kring- och arbetar med kombinationen lek och lärande? Tanken med studien är att bidra till att förskollärare börjar reflektera mer kring sin påverkan på barns fria lek, samt blir mer medvetna kring hur dess förhållningssätt till leken påverkar barns lärande. LÄS MER

  3. 3. Undervisning om klimatförändringar i årskurs 2-3; metoder, utmaningar och fördelar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutet för studier i Malmös historia (IMH)

    Författare :Gabriella Linnea Isabel Palez; [2023]
    Nyckelord :climate change; education; pupils; klimatförändringar; lärare åk 2-3;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur lärare i årskurs 2-3 undervisar om klimatförändringar inom No-ämnet, samt att skapa mer kunskap om vilka eventuella utmaningar lärare möts av när de undervisar inom ämnet. Studien är gjord av data i form av en enkätundersökning med 11 deltagare innehållandes fyra slutna och fem öppna frågor. LÄS MER

  4. 4. Barnkonventionen i missbruksärenden : En kvalitativ studie om förverkligandet av barnkonventionen i en storstad

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Gabriella Edström; Filippa Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Addiction; child rights perspective; social service; Convention on the Rights of the child; social work; the best interest of the child.;

    Sammanfattning : Three years ago (2020) the Convention on the Rights of the Child (CRC) became law in Sweden. The social service in every municipality has a responsibility to take the children's best into consideration in cases that concern the child. When working with adults, children have to be considered as well. LÄS MER

  5. 5. Inga iPads vid matbordet! : En studie om småbarnföräldrars syn på mediefostran

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Gabriella Ingle; [2023]
    Nyckelord :moral economy; domestication; media parenting; media practices; parenthood; young children; moralisk ekonomi; domesticering; mediefostran; mediepraktiker; föräldraskap; småbarn;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker småbarnsföräldrars syn på mediefostran i ett alltmer digitaliserat medielandskap. Ur perspektiv om domesticering, mediepraktiker och uppfostran utforskar studien hur föräldrar hanterar sina barns interaktion med medier i vardagen. LÄS MER