Sökning: "gamingkultur"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet gamingkultur.

  1. 1. Gamers: Den missgynnade generationen : – En kvalitativ innehållsanalys av gamingkulturens inramning i traditionell nyhetsmedia

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Ronja Isaksson; Nathalie Wallstenius; [2022]
    Nyckelord :Innehållsanalys; inramingsteori; gestaltningsteori; gamingkultur; nyhetsmedia; representation; identitet; gamer; gaming;

    Sammanfattning : Media har makt att skapa övertygelser om verkligheten genom deras sätt att rama in aspekter av händelser eller identiteter. Detta kan ge upphov till en allmän uppfattning som påverkar samhällsbilden och synen på kulturella grupper. LÄS MER

  2. 2. Hvordan ville Jesus anmeldt dette spillet? : – en studie av kristne videospillsnettsider gjennom perspektivet medialisering av religion.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Jostein Mæhle Førland; [2020]
    Nyckelord :Medialisering; videospillanmeldelser; religion og media; gamingkultur;

    Sammanfattning : This study aims to show how the religious worldview of the christian gaming site Geeks under Grace shapes their view on videogames and gaming culture. The goal is to understand the material through Hjarvards theories of mediatization of religion (2011), more specifically the aspects ”Media as language” and ”Media as Enviroment”. LÄS MER

  3. 3. Kränkta troll i Svampriket - En diskursanalys av emotioner, statuspositioner och den rådande sexistiska diskursen i spelvärlden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Anette Holmström; [2018-05-21]
    Nyckelord :sexism; gamingkultur; kvinnohat; emotionssociologi; diskursanalys;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i tidigare forskning om onlinebaserat kvinnohat i spelvärlden. Tidigare studier belyser problematiken med hur kvinnor framställs i ’data-spel’ och har fokuserat på hur kvinnor i spelvärlden utsatts för hot och trakasserier. LÄS MER

  4. 4. Misogyni i gamingkultur : En kvalitativ diskursanalytisk studie om reproduktionen av patriarkal dominans i gamingkultur

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Christian Vikström; [2014]
    Nyckelord :patriarchy; feminism; discourse; reproduction of dominance; gaming; gaming culture; flashback; gamereactor; misogyny; internet; CDA.; patriarkatet; feminism; diskurs; reproduktion av dominans; gaming; gamingkultur; spelkultur; flashback; gamereactor; misogyni; kvinnohat; näthat; internet; kritisk diskursteori;

    Sammanfattning : Misogyny in gaming culture – a qualitative discourse analysis of the reproduction of patriarchal dominance in the gaming culture is based on Teun A. van Dijk's belief that a dominant group continuously produces and reproduces its social dominance over a subordinate group by using the language. LÄS MER