Sökning: "gemenskap och utanförskap skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden gemenskap och utanförskap skolan.

  1. 1. Att främja hälsa och lärande för elever i utsatthet. : En intervjustudie om specialpedagogers och speciallärares perspektiv på nödvändiga förutsättningar för ett hälsofrämjande arbete med elever i utsatthet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Irina Ertis; [2023]
    Nyckelord :Skola; hälsofrämjande; specialpedagogik; inkludering;

    Sammanfattning : Denna intervjustudie fokuserar på att undersöka specialpedagogers och speciallärares resonemang om skolans hälsofrämjande arbete som skolan förväntas leva upp till enligt skollagen (Skollag, 2010). Studiens fokus riktas på det hälsofrämjande arbetet för elever i utsatthet. LÄS MER

  2. 2. "Kom och lek med oss!" : Ett utvecklingsarbete för att främja Vi-känsla och inkludering på skolan med hjälp av rastaktiviteter 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Albin Nordin; Marcus Nilsson; [2023]
    Nyckelord :rastaktiviteter; rasten; inkludering; vi-känsla; gemenskap;

    Sammanfattning : ”Come play with us!” A development study to promote sense of community and inclusion at school with the help of planned recess activities.    Tanken om att skapa en bättre rast där elever inkluderas och finner en VI-känsla skapade idén till vårt utvecklingsarbete. LÄS MER

  3. 3. Röster från elever med NPF om vad som är viktigt i skolan : Meningsfullt eller makear inte nån sense En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Henriksson Utas; Malin Lindvall; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; Elever röster; Lärmiljö; NPF och normer; Relationer;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Henriksson Utas, Anna & Lindvall Malin (2022). Röster från elever med NPF om vad som är viktigt i skolan - Meningsfullt eller makear inte nån sense. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90hp. LÄS MER

  4. 4. “De kommer till skolan inte bara för att lära sig själva utan de kommer hit för att träffa sina kompisar och för att vara en deli den här gruppen.” : En kvalitativ studie om rastens betydelse för elevers välbefinnande

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Backström; Carina Augustsson; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet - inkludering; funktionsvariationer i grundskola grundsärskola; KASAM; elevers sociala kompetens på raster; skolpersonals stödinsatser;

    Sammanfattning : I skolan ställs höga krav på elevers sociala kompetens och förmåga att skapa och upprätthålla relationeri allmänhet och för elever som har funktionsvariationer i synnerhet (Andersson, 2020). Aktuell forskning visar även att socialt utanförskap har negativ inverkan på kunskapsinlärningen då denna påverkar både fysiskt- och psykiskt mående medan trygga, inkluderade och delaktiga elever lättare når framgångar i sitt lärande. LÄS MER

  5. 5. Stödjande arbetet kring fenomenet hemmasittare : En kvalitativ intervjustudie med skolpersonal om deras arbete med elever som klassas som hemmasittare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Selim Cosic; [2022]
    Nyckelord :Relation; samarbete; utanförskap; gemenskap; relationella perspektivet; kunskap; skola; motivation.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka skolpersonalens uppfattning och förhållningssätt i det stödjande arbetet kring hemmasittare elever. Huvudbakgrunden är att majoriteten av Sveriges elever har skolplikt och därmed rätt till utbildning. LÄS MER