Sökning: "generation skillnader i kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden generation skillnader i kommunikation.

  1. 1. "Swipe up" för nyheter! Att nå generation Z: Interpersonella och visuella medel i nyhetsförmedlingen : En komparativ analys mellan SVT Nyheters och Aftonbladets TikTok-kanaler

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Emilie Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :TikTok; generation Z; systemisk-funktionell grammatik SFG ; multimodal kommunikation; sociosemiotik; interpersonell metafunktion; interaktion; visuell framskjutenhet; grafiska element;

    Sammanfattning : Denna studie jämför hur SVT respektive Aftonbladet använder den sociala mediekanalen TikTok för att förmedla nyheter till ungdomar och unga vuxna. Specifikt analyseras hur programledaren (och andra aktörer) använder språkliga medel för att bygga en relation med publiken i nyhetsförmedlingen, hur grafiska element samverkar med programledaren för att skapa begriplighet och väcka intresse, samt hur SVT och Aftonbladet skiljer sig åt vad gäller relation, begriplighet och intresse i nyhetsförmedlingen på TikTok. LÄS MER

  2. 2. Den nya platsbanken - Instagram? : En kvalitativ innehållsanalys av Polisen i Värmland & Räddningstjänsten i Karlstads regions användning av Instagram i Employer Branding syfte

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Emma Hastö; Lina Ström; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; Authorities; Social media; Generation Y Z Instagram; Employer branding; Myndigheter; Sociala medier; Generation Y Z Instagram;

    Sammanfattning : En kvalitativ fallstudie genomfördes genom en innehållsanalys av två myndigheter i Värmland. Syftet var att undersöka hur två svenska myndigheter på regional nivå använder sig av Instagram med avsikt att stärka deras arbetsgivarvarumärke för att kunna locka ny arbetskraft. LÄS MER

  3. 3. Arbetsgivarattraktivitet bland stödfunktioner i högre utbildning : En kvantitativ studie av attityder hos anställda från Generation X och Y

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Stahre; Anna Grabow; [2023]
    Nyckelord :Arbets- och organisationspsykologi; arbetsgivarvarumärke; arbetsgivar-attraktivitet; behålla anställda; kön; generationstillhörighet.;

    Sammanfattning : Syftet med den aktuella studien var att undersöka huruvida anställdas attityder till arbetsgivares attraktivitet skiljer sig åt med avseende på bakgrundsegenskaper som generationstillhörighet (X och Y) och könsroller (kvinnor och män) bland anställda som verkar inom ramen för universitetets stödfunktioner på ett medelstort universitet i Sverige. I studien avsågs även att undersöka hur prioritering gällande värdena socialt värde, ekonomiskt värde, utvecklingsvärde, intressevärde och tillämpningsvärde såg ut. LÄS MER

  4. 4. Vad lockar Generation Y och Z till arbetet? : En kvalitativ studie om valet av arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emilia Östlund; Filippa Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Employer Branding; job search behavior; arbets- och organisationspsykologi; arbetsgivarvarumärke; Generation Y; Generation Z; motivation;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av de generationsskillnader som finns på arbetsmarknaden var syftet med studien att undersöka hur Generation Y söker arbete som anställd i en kommunal förvaltning i jämförelse med Generation Z. Studien genomfördes som en kvalitativ fallstudie och riktade in sig på en utvald svensk kommun. LÄS MER

  5. 5. Ledarskap över generationsgränser : En studie om att leda olika generationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Denzel Heiaas; Isac Olofsson; [2023]
    Nyckelord :Generation X; Generation Y; Generation Z; Ledarskap; Motivation; Generationella skillnader; Generationsöverskridande grupper; Transaktionellt ledarskap; Utvecklande ledarskap; Visionärt ledarskap;

    Sammanfattning : Bakgrund - Generationer är grupper av människor födda under specifika tidsperioder medgemensamma erfarenheter och värderingar. Ledare behöver vara medvetna omgenerationsskillnader och vara flexibla i sitt ledarskap för att främja produktivitet ochmotivation på arbetsplatsen. LÄS MER