Sökning: "genomsnittskonsument"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet genomsnittskonsument.

  1. 1. DEN EVIGT DYNAMISKA GENOMSNITTSKONSUMENTEN : ETT RÄTTSLIGT VERKTYG MED EN OKÄND IDENTITET

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Benjamin Lans; [2024]
    Nyckelord :genomsnittskonsument; marknadsföring; otillbörliga affärsmetoder;

    Sammanfattning : Genomsnittskonsumenten spelar en avgörande roll i bedömningar av huruvida en marknadsföringsåtgärd är att betrakta som otillbörlig. Denna fiktiva person har i direktivet om otillbörliga affärsmetoder definierats som ”normalt informerad samt skäligen uppmärksam och upplyst, med beaktande av sociala, kulturella och språkliga faktorer och i enlighet med domstolens tolkning […]. LÄS MER

  2. 2. Tillämpbarheten av den kunnige användaren som bedömningsstandard inom det upphovsrättsliga brukskonstskyddet : En studie av mönsterskydd och upphovsrättsligt brukskonstskydd

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Sarah Westberg; [2014]
    Nyckelord :bedömningsstandard; brukskonst; dubbelskapandekriteriet; kunnig användare; mönsterrätt; originalitetskriteriet; särprägel; upphovsrätt; verkshöjd;

    Sammanfattning : I uppsatsen behandlas såväl mönsterskyddet som det upphovsrättsliga brukskonstskyddet. Vid den mönsterrättsliga särprägelbedömningen används den kunnige användaren som bedömningsstandard. LÄS MER

  3. 3. Skyddet för titlar på litterära och konstnärliga verk : - En studie av upphovsrätt, varumärkesrätt och marknadsföringsrätt

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Filosofiska fakulteten

    Författare :Sarah Westberg; Anton Källgren; [2012]
    Nyckelord :immaterialrätt; upphovsrätt; varumärkesrätt; marknadsföringsrätt; titlar; skydd; litterära och konstnärliga verk;

    Sammanfattning : Skydd för titlar på litterära och konstnärliga verk kan erhållas enligt olika lagar. I denna uppsats behandlas skyddet enligt upphovsrättslagen, varumärkeslagen och marknadsföringslagen. Varumärkeslagen ersattes den 1 juli 2011 av en ny, mer EU-anpassad, varumärkeslag. LÄS MER

  4. 4. Att skydda en varuutstyrsel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Fanny Sonander; [2011]
    Nyckelord :shape of a product; varuutstyrsel; förpackning; egentlig varuutstyrsel; varuärkesskydd; mönsterskydd; Law and Political Science;

    Sammanfattning : A product's design is crucial to how popular it will become on the market. This has resulted in that significant resources are laid down to give products an exterior as attractive as possible. To make sure that the spent resources should not be wrecked, it is important to protect the design adequately. This can e. LÄS MER

  5. 5. The Average Consumer - legal fiction or reality? A comparative study between European and American trademark law

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Niclas Hannerstig; [2011]
    Nyckelord :Intellectual property law; average consumer; trademark law; likelihood of confusion; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Inom gemenskapsrätten idag, kännetecknas genomsnittskonsumenten såsom rimligen intelligent och rationell i sitt beslutsfattande. Dessa antaganden formar grunden för ett normativt angreppssätt, vilket gör att domstolar inte behöver använda sig av extern empirisk fakta, för att avgöra huruvida konsumenten uppfattar två varumärken såsom så snarlika, att risk för förväxling föreligger. LÄS MER