Sökning: "genrekompetens"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet genrekompetens.
1. Nationella prov – samhällets spegel : Teman och genrer i de nationella proven i svenska 1969-2011
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Mot bakgrund av skolans och samhällets utveckling under perioden 1968–2011 ställs iundersökningen frågan om relationen mellan de nationella proven i svenska ochsamhällutvecklingen.Huvudhypotesen i undersökningen är att proven efter studentexamens avskaffande främstinriktas på individuell kommunikations- och genrekompetens, och att denna inriktning avspeglarden aktuella samhällsutvecklingen och samtidigt bidrar till just denna utveckling. LÄS MER
2. Recensionskompetens med hjälp av läroböcker? En jämförande studie av tre läroboksavsnitt i svenska.
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : Att recensionsskrivande är ett vanligt förekommande inslag i svenskundervisning på alla stadier i svensk skola konstateras i flera studier om barns och ungdomars skrivande samt i en rapport från Skolinspektionen (2010:5). I tidigare forskning antyds ett antal problem i samband med recensionsskrivande, bland annat att begränsade handlingsreferat ofta dominerar i elevers recensioner. LÄS MER
3. Bland ikoner och gadgetar En undersökning av hjälptexten i operativsystemet Windows 7 ur ett läsbarhets- och begriplighetsperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Sverige är ett land med hög datortäthet. Relationen mellan människa och dator är därför något som är essentiellt och påtagligt på arbetsplatser och utbildande institutioner. LÄS MER
4. Enbart för de invigda öppnar sig texten fullt ut : Om gymnasieelevers genremedvetenhet
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att granska ett antal gymnasieelevers genrekompetens och avgöra hur kapabla de är att placera in texter i olika genrer, samt vad som får dem att betrakta en text som tillhörig en specifik genre. Detta görs genom en tvådelad undersökning där en grupp elever ombeds genrebestämma fyra autentiska texter (en saga, ett kåseri, en skräcknovell och en nyhetsartikel) samt motivera sina val, medan ytterligare en grupp elever fritt får beskriva vad de anser som specifikt för dessa fyra genrer. LÄS MER
5. Läroböckernas stöd för arbetet med genrer i svenska för tidigare åldrar.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med denna studie är att granska ett urval av läroböcker inom svenska för tidigare åldrar(år1-6) vad gäller elevers och lärares möjlighet att arbeta med skrivutveckling inom olikagenrer. För att uppnå vårt syfte har vi arbetat utifrån följande frågeställningar: 1. LÄS MER