Sökning: "genus historieundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden genus historieundervisning.

  1. 1. Genusperspektiv i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emma Mårup; Anna Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Genus; Genusperspektiv; Historiemedvetenhet; Historieundervisning; Könsnormer;

    Sammanfattning : Arbetet har syftat till att undersöka vad forskning säger om vilka faktorer som påverkar genusperspektivet i historieundervisning. Att undervisa historia utifrån ett genusperspektiv kan vara utmanande. Vi vill därför undersöka vad som kan påverka och hindra implementering av genus i historieundervisning. LÄS MER

  2. 2. ”Fanns det transvestiter redan då?” : En studie om lärares uppfattning om och arbete med direktiven om sexualitet, samtycke och relationer i historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maja Persson; Lovisa Månsson; [2023]
    Nyckelord :Historisk empati; historieundervisning; genus; sexualitet; samtycke och relationer; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Sexualitet, samtycke och relationer ska sedan hösten år 2022 integreras i all undervisning i skolan. Sedan år 2011 har Skolverket i det centrala innehållet i historia dessutom poängterat att undervisningen i historia ska beröra olika perspektiv utifrån bland annat kön, sexualitet och etnicitet. LÄS MER

  3. 3. Vems historia är det vi undervisar om ihistorieämnet egentligen? : En kvalitativ undersökning med jämställdhet i fokus.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Axel Nimér; Rebecca Seheden; [2023]
    Nyckelord :Genus; Historieundervisning; Jämställdhet; Könsmönster; Könsroller; Lgr 22; Representation.;

    Sammanfattning : Jämställdhet är ett högaktuellt ämne i samhällsdebatten. Skolan har i uppdrag att uppfostra elever till att bli demokratiska medborgare som ska kunna delta i samhället. I läroplanen finns skrivningar om att undervisningen ska vara jämställd och att eleverna ska få samma möjligheter oavsett könstillhörighet. LÄS MER

  4. 4. Genus i historieämnet : En kunskapsöversikt om framställningen av kvinnor i läromedel och historieundervisningen och dess påverkan på eleverna.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Kammarfelt; Emma Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Genus; Historia; Kvinnohistoria; Läromedel; Undervisning;

    Sammanfattning : Utifrån historieämnets läromedel och material kan det uppfattas som att kvinnorna i historien inte är av stor betydelse. Det är ett tydligt märkbart fokus på männen, medan kvinnorna många gånger blir osynliggjorda. LÄS MER

  5. 5. De bortglömda kvinnorna? : En kvalitativ intervjustudie hur lärare i mellanstadiet arbetar för att lyfta kvinnor i sin historieundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Hamrin; [2022]
    Nyckelord :Jämställdhet; genus; läromedel; läroböcker; kvinnoperspektiv; jämställdhetsuppdrag;

    Sammanfattning : Alla Sveriges skolor har ett jämställdhetsuppdrag som innebär att all personal aktivt ska arbeta för en jämställd undervisning. All personal inom skolan ska fokusera på alla människors lika värde, individens frihet samt jämställdhet mellan kvinnor och män. LÄS MER