Sökning: "genus i bilderböcker"

Visar resultat 6 - 10 av 120 uppsatser innehållade orden genus i bilderböcker.

  1. 6. Representation av genus och etnicitet i barnlitteratur : En kvantitativ och kvalitativ studie om vilken representation av genus och etnicitet i barnlitteratur finns på svenska förskolor.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Afroza Lima; Jenny Esevik; [2023]
    Nyckelord :Mångfald; genus; etnicitet; förskola; barnlitteratur; förskollärare; intervjun; sociokulturella perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie tittar närmare på representationen av genus och etnisk mångfald i barnlitteraturen på tre mångkulturella förskolor. Alla skolorna kommer från olika stadsområden i Uppsala och studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 7. Könsstereotypt eller normbrytande? : En analys av sex svenska bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lisa Eriksson; Elin Stenbäcka Guttelvik; [2023]
    Nyckelord :Genus; kön; normbrytande; stereotyp; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur karaktärerna framställs genom normbrytande och stereotypa föreställningar i svenska barnböcker. Studien är baserad på sex bilderböcker skrivna av två författare, vilka är Astrid Lindgren och Pija Lindenbaum. LÄS MER

  3. 8. Normbrytande karaktärer : En kvalitativ semiotisk analys av genus i bilderböcker

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Filippa Granklint-Boklund; [2022]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; Semiotik; Visuell bildanalys; Bilderbok; Genus; Manligt; Kvinnligt; Norm; Stereotyp; Könsneutralitet; Normbrytande; Normkreativ; Karaktärsdesign;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ, semiotisk studie som analyserar tre bilderböcker från bokförlaget OLIKA förlag. Uppsatsen syftar till att undersöka könskodade tecken i tre bilderböcker från detta förlag som säger sig arbeta med normkritiska skildringar avseende kön, vilket benämns som att de arbetar ”normkreativt”. LÄS MER

  4. 9. Normkreativa bilderböcker : - Hur lärare kan synliggöra och motverka könsnormer via bilderböcker och högläsning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Petersson; [2022]
    Nyckelord :Normkreativitet; bilderböcker; Maria Nikolajeva; Yvonne Hirdman; normbrytande; högläsning; värdegrundsarbete; genus; motsattsschema; genuskontrakt;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar de tre bilderböckerna Kenta och barbisarna (2007) av Pija Lindenbaum, Mysteriet bland höghusen (2019) av Helene Forss och Bara Rumpor (2019) av Annika Leone ur ett genusperspektiv med utgångspunkt i värdegrundsarbetet. Syftet med uppsatsen är att se hur bilderböcker kan användas som ett verktyg för att skapa förståelse för varandras olikheter. LÄS MER

  5. 10. Familjekonstellationer i bilderboken : Multimodal analys av åtta bilderböcker ur ett normkritiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maja Norberg; Johanna Strandberg; [2022]
    Nyckelord :familjekonstellationer; bilderböcker; multimodal analys; könsnormer; genus markeringar; identitetsskapande.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle skiljer sig familjeformer och hur de lever idag jämfört med förr i tiden. Förskolan är den plats där barn spenderar mycket av sin tid och vi vill därför undersöka hur olika familjekonstellationer framställs och representeras i bilderböckerna i förskolan, för att se vilka möjligheter barn får till en identitet och identitetsutveckling. LÄS MER