Sökning: "genus i förskolan musik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden genus i förskolan musik.

  1. 1. Genusnormer i musik och dans- : En kvalitativ studie om förskollärares synsätt på könsnormer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Rola Elkayal; Madelene Bogren; [2023]
    Nyckelord :dance; dichotomy; equality; gender; gendernorms; music; preschool.; dans; dikotomi; förskola; genus; jämställdhet; könsnormer; musik.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att öka kunskapen om förskollärares olika synsätt på genus, i relation till barns estetiska uttrycksformer i dans och musik. Detta är en kvalitativ studie som genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sju förskollärare. LÄS MER

  2. 2. ”Jag kramas när jag själv vill” : En studie om förändringen av synen på barn i musik ur ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabel Rönndahl; [2021]
    Nyckelord :Etnicitet; genus; intersektionalitet; normer; rasism; synen på barn;

    Sammanfattning : I förskolan idag sjungs det sånger av nyare och äldre karaktär där synen på barn genomsyrar texterna i sångerna. Det finns dock inte särskilt mycket forskning kring vad som sjungs och varför. LÄS MER

  3. 3. “Vad sjunger vi egentligen om i förskolan?” : En studie om genus i barnsånger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tobias Forsman; Petter Wennberg; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Genus; Heteronorm; Musik; Barnsånger; Sångtexter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur genus kan framträda i barnsånger som används i förskolans verksamhet, samt hur förskolepersonal motiverar sina val av barnsånger. Vi bekantar oss med tidigare studier om genus och musik i förskolan, samttidigare studier om hur genus kan framträda i musiken. LÄS MER

  4. 4. Genus i förskolan : Textanalys av valda genusteorier i förskollärarsstudenters examensarbete

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Malin Lindkvist; Michaela Oravamäki; [2017]
    Nyckelord :didaktik; förskollärare; genus; professionalism;

    Sammanfattning : Syfte med detta arbete är att studera hur genus hanteras som ett didaktiskt innehåll i förskollärarstudenters examensarbeten. Detta kommer att ske med hjälp av en textanalys av 13 examensarbeten från vårterminen 2017. LÄS MER

  5. 5. Konstruktionen av kön i djursånger för barn i förskolans kontext : Kritisk diskursanalys av sångtexter i förskolan ur ett genusvetenskapligt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maria Lindh; [2017]
    Nyckelord :Gender; sex; preschool; music; animal songs; Genus; kön; förskola; musik; djursånger;

    Sammanfattning : I detta arbete har syftet varit att ta reda på hur förståelsen av kön konstrueras i förskolans kontext genom sångtexter. Jag gjorde valet att endast undersöka sånger som handlar om djur för att se vilka osynliga strukturer gällande kön som kan ligga bakom sångerna. LÄS MER