Sökning: "genus identifikation"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden genus identifikation.

  1. 1. Mångfaldens omslag : En innehållsanalys av kulturell mångfald i bilderböcker på svenska riktade mot barn mellan 0-6 år.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Mina Djalali Dehghani; Emilia Lassfolk; [2023]
    Nyckelord :Cultural diversity; Picture book; Children s book; Representation; Identity; Kulturell mångfald; Bilderbok; Barnbok; Representation; Identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka kulturell mångfald i bilderböcker på svenska som är riktade mot barn mellan 0-6 år. Projektet skulle bidra med ytterligare kunskap om representationer av kulturell mångfald i barnlitteraturen. LÄS MER

  2. 2. Analysing Non-Desired Output Data from High Throughput Sequencers for the Identification of the Source of Contamination

    Master-uppsats, KTH/Proteinvetenskap

    Författare :Mayra Guadalupe Martinez Maldonado; [2022]
    Nyckelord :high-throughput sequencing; metagenomics; MGI; contamination; molecular barcode; högkapacitetssekvensering; metagenomik; MGI; kontaminering; DNA-streckkod;

    Sammanfattning : High-throughput Sequencing (HTS)-tekniker fortsätter att utvecklas snabbt, vilket ökar genomströmningen och minskar sannolikheten för fel. MGI Tech Co., Ltd. (MGI) är ett ledande HTS-varumärke som använder DNBSEQ-teknologi och finns i Center for Translational Microbiome (CTMR). LÄS MER

  3. 3. Kön och genus i högläsningslitteratur : Ur en lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Lundberg; Anna Norgren; [2021]
    Nyckelord :Kön och genus; högläsningslitteratur; Grundskola F-3;

    Sammanfattning : Studier har visat att flickor och pojkar bemöts olika efter liknande beteende, och att högläsning är en viktig del av den tidiga undervisningen. Fokuset i den här studien är därmed att se hur kön och genus porträtteras i ett antal böcker som läses högt i dagens svenska skolor. LÄS MER

  4. 4. "Den lilla svarta" och de oregelbundna verben : Representationer av kvinnligt och manligt i läroböcker i franska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Palm; [2021]
    Nyckelord :heteronormativity; representations; femininity; masculinity; french; textbooks; genus; heteronormativitet; könsmönster; läromedelsanalys; moderna språk; franska; läroböcker;

    Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att lära elever att kritiskt granska könsmönster och begränsande normer. Elever i högstadiet formar sina identiteter och påverkas av vad de ser och hör i olika typer av skolmaterial. Det gör det relevant att undersöka hur genus och relationer uttrycks i läromedel. LÄS MER

  5. 5. Historieämnet ur et genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ebba Ljunggren; Fanny Lindström; [2020]
    Nyckelord :Didaktik; Genus; Hegemoni; Historiedidaktik; Kön; Läroplan;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att ta reda på hur lärare och pedagoger kan arbeta medjämställdhet i sin historieundervisning. Vi har utgått ifrån frågeställningen “Hur framställskvinnor i historien och hur påverkar det historieundervisningens genusperspektiv?”. LÄS MER