Sökning: "genus konflikt"

Visar resultat 11 - 15 av 48 uppsatser innehållade orden genus konflikt.

  1. 11. Förskolans jämställdhetsarbete, ett permanent helhetsperspektiv eller ett tillfälligt fokusområde? : En kvalitativ intervjustudie med sex förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Alexandra Wolgast; [2020]
    Nyckelord :asymmetry; curriculum; dichotomy; discourse; equality; gender; interviews; preschool teacher; asymmetri; dikotomi; diskurs; förskollärare; genus; intervjuer; jämställdhet; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är belysa några förskollärares förståelse och uppfattning av jämställdhet och förskolans jämställdhetsarbete med utgångspunkt i läroplanen för förskolan (2018). Tolkningsverktyget som använts för att analysera studiens resultat är Sandra Hardings genusteori och genusmodell. LÄS MER

  2. 12. Kommunikation - Nyckeln till en god relation : En kvalitativ studie ur ett socialpsykologiskt perspektiv med genus som en interaktiv process. Studien undersöker interaktion mellan kommunikation och konflikt i ett långvarigt äktenskap

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Pia Maria Englund; Jenny Boquist; [2019]
    Nyckelord :communication; interaction; conflict; long-term marriage; gender; kommunikation; interaktion; konflikt; långvarigt äktenskap; genus;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna C-uppsats är gjord vid Karlstads universitet, Sociologi III. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur interaktionen mellan kommunikation och konflikt uppfattas av makar, i ett långvarigt äktenskap. Den metod som använts har varit en induktiv, kvalitativ studie med semistrukturerad intervju och en deskriptiv ansats. LÄS MER

  3. 13. Violence against LGBTIQ+ Individuals in the Syrian Arab Republic

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för freds- och konfliktforskning

    Författare :Lisa Bergsten; [2019]
    Nyckelord :lslamic State; Free Syrian Army; Ideology; LGBTIQ ; Gender; Sexualities; Targeted Violence; Victim Selection; Armed Conflict; Syrian Arabic Republic; Sexual Minorities; HBTQ ; genus; kön; sexualiteter; sexuella minoriteter; ideologier; beväpnad konflikt; Syriska Arabiska Republiken; IS; FSA;

    Sammanfattning : This bachelor thesis is a qualitative, small-n, empirically driven comparative study that examines the relationship between rebel group ideology and targeted violence against the LGBTIQ+ community. Two rebel groups in the Syrian Arab Republic, with different ideological beliefs, are examined and compared in relation to their level of violence against LGBTIQ+ individuals. LÄS MER

  4. 14. ”Nu har vi skällt färdigt på pojkarna” : En kvalitativ studie om genus och bemötande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Josefine Karlsson; Lina Karo; [2019]
    Nyckelord :genus; bemötande; konflikt; individ; förskollärare;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att bidra med kunskap om hur genusarbetet sker i förskolan för att kunna bemöta varje enskilt barn utifrån sina förutsättningar och behov.  För att uppnå syftet ämnar studien att svara an på följande frågeställningar:   Hur beskriver förskollärarna deras bemötande gentemot pojkar och flickor i konflikter som uppstår mellan barnen på förskolan? Vilka bidragande orsaker kan påverka förskollärarnas bemötande av barnen i konflikter?    Studien är kvalitativ och innefattar två fokusgruppsamtal, där förskollärarnas uppfattningar om deras bemötande i konflikter mellan barnen ur ett genusperspektiv har undersökts. LÄS MER

  5. 15. Pojkar använder sina nävar och flickor använder sinaord?! : Förskollärares uppfattningar om barns konflikthantering beskrivet ochanalyserat ur ett genusperspektiv.

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emmely Norlin Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :barn; flicka; förskola; förskollärare; genus; konflikt; konflikthantering; kön; pojke.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ur ett genusperspektiv beskriva och analysera förskolläraresuppfattningar om hur barn hanterar konflikter. Utöver genusperspektivet belyses konflikteroch konflikthantering även ur ett sociokulturellt perspektiv samt ett posthumanistisktperspektiv. LÄS MER