Sökning: "genus konflikt"
Visar resultat 16 - 20 av 48 uppsatser innehållade orden genus konflikt.
16. DEN OVILLIGE LÄSAREN En studie om genus och pojkars brist på läsning ur ett förlagsperspektiv.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : ABSTRACT Examensarbete: 15 hp Titel: Den ovillige läsaren – En studie om genus och pojkars brist på läsning ur ett förlagsperspektiv. Författare: Jakob Boëthius, Emilia Hjertman Kurs: MK 1500 Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin: Vårterminen 2017 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 51 Antal ord: 19 942 Syfte: Att undersöka hur ett antal svenska förlag hanterar konflikten mellan pojkars brist på läsning och att pojkars läsmönster riskerar att stärka könsstereotyper. LÄS MER
17. Barns tankar om konflikter på fritidshemmet med fokus på genus och normer
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This paper examines, through 13 interviews with children in grades 1 to 3, children’s views on conflicts and friendship. This work has been conducted to capture the view of the child with the specific aim to also discover underlying norms and gender values. LÄS MER
18. Du behöver inte vara tjej eller kille-du får vara den du är : En intervjustudie med fokus på föräldrars berättelser om sina könsöverskridande barns möjlighetsvillkor i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Den kvalitativa studiens syfte är att uppmärksamma några föräldrars berättelser om hur de upplever sina könsöverskridande barns möjlighetsvillkor i förskolan. Frågeställningar som studien vill besvara är vilka möjligheter till lek, kamratrelationer och inkludering föräldrarna uppger att deras könsöverskridande barn har i förskolan, samt hur de beskrivningar föräldrarna ger av pedagogernas bemötande av deras barn förhåller sig till gällande styrdokument. LÄS MER
19. Pojkar och flickor i konflikt : En studie om pedagogers samtal om konflikter ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett genusperspektiv undersöka hur pedagoger i fokusgruppssamtal samtalar om barns konflikter på en yngrebarnsavdelning, vilket besvaras genom forskningsfrågorna “Vilka diskurser präglar pedagogers samtal kring normativa påståenden om genus och barns konflikter?” och “Vilka kategoriseringar av barn framträder i fokusgruppssamtal med pedagoger?”. Studien utgår ifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv med diskursanalys och diskurspsykologi som metodologisk utgångspunkt. LÄS MER
20. De Tysta Hjältarna : Kurdiska kvinnor i den turkisk-kurdiska konflikten
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Globala studierSammanfattning : Sammanfattning Den väpnade konflikten mellan den kurdiska PKK-gerillan och den turkiska staten har pågått med varierande intensitet sedan början av 1980-talet och orsakat tiotusentals dödsskjutningar, och fördrivit ett stort antal civila i sydöstra Turkiet. De sociala och politiska spänningarna, som till exempel gäller ekonomisk rättvisa och erkännande av den kurdiska etniska och kulturella identiteten, har oroat den turkiska staten sedan den bildades efter det Ottomanska rikets kollaps. LÄS MER