Sökning: "genus mode kropp"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden genus mode kropp.

  1. 1. Om att höra ekon från modets värld -- och om att svara själv : konstruktionen av den ideala medelklasskvinnan mellan hemideologi och konsumtion i det sena 1800-talets Sverige

    Master-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Agnes Holmberg; [2023]
    Nyckelord :mode; genus; respektabilitet; ideal; kropp; moral; skönhet; hälsa; behag; kommodifierad kvinnlighet; medelklass; hemideologi; rådgivningslitteratur; modemagasin; History and Archaeology;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study how the ideal middle-class femininity was constructed through fashion in late 19th century Sweden. Fashion have often been studied through the construction of gender, but this study aspires to show how fashion history also can be enriched when combined with closely related fields such as history of the body and of women’s morality. LÄS MER

  2. 2. Träning genom appar : En diskursanalys av normkonstruktion i träningsappar

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emilia Johansson; Carl Norén; [2020]
    Nyckelord :Träningsappar; Diskursanalys; Idrott och hälsa; WPR; Foucault;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Studiens syfte var att undersöka hur normer och träning och kropp konstrueras i träningsappar och vilka normativa samhälleliga ideal som framträder. Frågeställningarna som undersökningen besvarade var:  Vilka representationer av genus synliggörs i materialet? Vilka krav på subjektets varande är kopplade till dessa representationer? På vilka sätt framställs material och miljöer?  Vilka representationer om kropp och träning lämnas oproblematiskt?” Metod Tre stycken träningsappar analyserades utifrån den metodologiska ansatsen diskursanalys. LÄS MER

  3. 3. Vem är ELLE-kvinnan : En semiotisk analys av ELLE's modereportage ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Ida Grundström Nyberg; [2011]
    Nyckelord :ELLE; Genus; semiotik; barthes; bildanalys; stereotypa könsroller; kvinnokroppen;

    Sammanfattning : Idag är modet mer kommersialiserat är någonsin och bilder som porträtterar kvinnor i olika sammanhang som kan knytas till mode cirkulerar snabbare än någonsin. Vad är det egentligen för bild av kvinnan som framställs på dessa bilder? Syftet med följande uppsats är att med hjälp av Barthes modell för semiotisk bildanalys ta reda på om svenska ELLE använder sig av några återkommande bild/-er av kvinnan i sina modereportage. LÄS MER

  4. 4. Identitetsskapande populärpress

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Diana Löfgren; Lina Nilsson; [2006]
    Nyckelord :Identitetsskapand; konsumtion; kropp; kultur; mode; social klass; genus; grundvärderingar; grepp;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar att genom svenska Elle, amerikanska Vouge och mexikanska Marie Claire ge en ökad förståelse och kunskap om texternas dolda grundvärderingar och grepp och hur dessa kan påverka läsarens identitet. ... LÄS MER

  5. 5. Att konsumera kvinnlighet : representation och identifikation i damernas värld

    Magister-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Caroline Mirlas; [2003]
    Nyckelord :Interdisciplinary studies; postmodern feminism; feminism; kvinnofrågor; kritisk diskursanalys; konsumtion; kommersialism; konsumtionskultur; konsumtionssamhälle; postmodernism; kvinnotidningar; media; TVÄRVETENSKAP;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar ur ett genusperspektiv konsumtionens delaktighet i individens identitetsskapande, där fokus ligger på att påvisa hur begreppet kvinnlighet till stor del konstitueras utifrån en definition given av konsumtionssamhället. Med Norman Faircloughs kritiska diskursanalys som verktyg görs en tematisk analys av diskurser gällande kvinnors kropp, stilskapande och sexualitet i ett material bestående av konsumtionsrelaterade mode- och skönhetsartiklar som hämtas från fyra svenska kvinnotidningar som riktar sig till skilda åldersgrupper; julia, Silikon, amelia och tara. LÄS MER