Sökning: "genus och ålder"

Visar resultat 1 - 5 av 271 uppsatser innehållade orden genus och ålder.

  1. 1. Den uppkopplade generationen : -En kvantitativ studie på ensamhet bland 18-35 åringar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Hofréus; Arvid Nilsson Landing; [2024]
    Nyckelord :Loneliness; Social media; Young adults; Ontological security; Gender; Gender socialization; Ensamhet; Sociala medier; Unga vuxna; Ontologisk trygghet; Kön; Genus; Könssocialisation;

    Sammanfattning : Levels of loneliness are high in young adults, meanwhile they are the most connected generations ever through social media. Potential links between loneliness and the increased use of social media is of sociological interest to study. LÄS MER

  2. 2. "Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet" : Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christoffer Karlsson-Fridh; Nittmark Maria; [2024]
    Nyckelord :Autism; flickor; elever; skola; stöd;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Karlsson-Fridh, Christoffer och Nittmark, Maria (2024). Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet - Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Sociala medieappar, barn och fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ahmed Ibrahim; Isak Net; [2023-12-07]
    Nyckelord :Sociala medier; digitala medier; praktikgemenskaper; fritidshem;

    Sammanfattning : Vår studie siktar på att öka kunskap och förståelse kring barns erfarenheter i sociala medier och hur deras deltagande i sociala medier är en del av deras vardagsliv och i fritidshemmet samt om det finns skillnader utifrån sociala kategoriseringar som genus och ålder. Studien förlitar sig på en kvantitativ studie i form av webbenkäter där vi fick in 64 svar. LÄS MER

  4. 4. Från missförstådd flicka till kvinna med ADHD : En kvalitativ studie av kvinnors identitetsskapande och självförståelse i relation till att diagnostiseras med ADHD i vuxen ålder

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Andersson Ottilia; Hansson Maja; [2023]
    Nyckelord :Identitet; Identitetsskapande; Genus; Normer; Stigma; Kvinnor; ADHD;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine the creation of identity of women who were diagnosed with ADHD in adulthood. This is done through research questions making visible different social norms and strategies affecting the women’s identity and self-understanding. LÄS MER

  5. 5. En medveten undervisning? : Lågstadielärares strategier för att möta utmaningarna med att föra en genusmedveten religionskunskapsunderviningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Elin Medeen; Frida Berg; [2023]
    Nyckelord :Religionskunskapsundervisning; genus; kön; abrahamitiska religioner;

    Sammanfattning : Tidigare forskningsstudier presenterar resultat som visar på att kunskapskraven för religionskunskap skiljer sig från läroplanens övergripande uppdrag (Anderström, 2017, s. 13, 125). LÄS MER