Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kvinnans bestraffning: Blodets symbolik i skräckfilm : En studie i voyeuristiska bilder i skräckfilm

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Maja Nordlund Johansson; Isabel Skepi; [2024]
    Nyckelord :Skräckfilm; slasherfilm; kvinnliga kroppar; blod; genus; sexualitet; religion; bestraffning; puritanismen; renhet; sadistisk voyeurism; fetischistisk skopofili; ikonologisk tolkning; den manliga blicken; Carrie; A Nightmare on Elm Street; Scream VI;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker symboliken av blodet på och från kvinnliga kroppar i skräckfilm och jämför hur de kvinnliga och manliga karaktärerna behandlas. En central del av uppsatsen är också att hitta kopplingar mellan blod, religion och sexualitet. LÄS MER

  2. 2. ”Number one: you can never have sex” : En analys av sexualitet och genus i tre skräckfilmer mellan 1997-2017.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Matteus Blomqvist; [2017]
    Nyckelord :skräckfilm; sexualitet; genus; kön;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöker jag om Carol Clovers teorier från boken Men, Women and Chain saws: Gender in the Modern Horror Film fortfarande går att applicera på filmer som kom ut efter det att boken publicerats 1992. De två frågorna jag vill besvara är huruvida Clovers text fortfarande går att applicera, samt hur sexualitet och genus representeras i filmerna jag valt att använda. LÄS MER

  3. 3. Carries återkomst : Jämförande semiotisk analys av den kvinnliga huvudkaraktären i två versioner av skräckfilmen Carrie (1976 & 2013)

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Jenny Digné; [2016]
    Nyckelord :Skräckfilm; nyinspelning; semiotik; psykoanalys; Carrie; populärkultur; Mulvey; Smelik; Clover; genus; feminism;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur den kvinnliga huvudkaraktären Carrie White framställs i två versioner av skräckfilmen Carrie (1976 och 2013). Med bakgrund i att skräckgenren har kritiserats för sin framställning av kvinnliga karaktärer, har syftet varit att ur ett genusperspektiv jämföra hur Carrie skildras i den äldre respektive nyare filmversionen. LÄS MER

  4. 4. Mönster med Monster : En kritisk diskursanalys om anomalier, liminalitet och genus i fyra skräckfilmer mellan åren 1984-1994

    M1-uppsats,

    Författare :Sebastian Hassel; Dagny Holmsen; Jonna Heldt; [2015]
    Nyckelord :skräckfilm; anomalier; liminalitet; genus;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine if theories that derive from Comparative Religion can be applied to horror films. Can theories such as Victor Turner ’s liminal stages or Mary Douglas’ theories on anomalies clarify, to some extent, why horror movies construct unholy scenarios where filth and the breaking of taboo is essential, or why monsters tend to dwell in, as well as being, a liminal phase or a grey area? Can these theories shed some light on why monsters tend to be twofold? We also aim to examine how gender roles are constructed and portrayed in horror films. LÄS MER

  5. 5. Genusperspektiv i Fright Night

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Filmvetenskap

    Författare :Rebecca Staver; [2013]
    Nyckelord :skräckfilm; fright night; genus; Law and Political Science; Languages and Literatures; Social Sciences;

    Sammanfattning : .... LÄS MER