Sökning: "genus språk skillnader"
Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden genus språk skillnader.
1. “Återigen en klassisk situation” vs “Det här liknar ingenting annat” : En kritisk diskursanalys av medias framställning av unga vuxna förövare utifrån ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Denna kandidatuppsats har syftat till att undersöka hur media i form av nyhetstidningar använder språket och bilder för att skapa förståelse för fenomenet unga vuxna förövare. Utifrån teorier om genus och diskurs fokuserar studien på hur diskursen om unga vuxna förövare skapas och reproduceras i relation till genus. LÄS MER
2. Hans regering och hennes politik : En språkvetenskaplig genusstudie
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : I denna uppsats beskrivs en språkvetenskaplig genusstudie som är inspirerad av tidigare undersökningar i vilka det har observerats att män och kvinnor beskrivs stereotypt. Syftet har varit att synliggöra eventuella skillnader i hur dagens män och kvinnor beskrivs, samt att se om differenserna har minskat. LÄS MER
3. Barns möte med planerad undervisning : En barndomssociologisk studie ur ett åldersperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Denna kvalitativa och komparativa studie bygger på planerad undervisning i förskolan och hur barn i olika åldrar möter denna undervisning. Jag har utgått från ett åldersperspektiv för att ta reda på hur barns möte med den planerade undervisningen tar sig uttryck och har observerat vad det finns för likheter och skillnader mellan äldre och yngre barn vid dessa tillfällen. LÄS MER
4. En fenomenografisk studie om högstadielärares erfarenheter och upplevelser med användning av pronomenet hen i klassrumsinteraktion : en fallstudie
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This study aims to examine high school teachers experiences with non-binary students in different aspects of social and cultural factors. The use of the pronoun they will have a central role in terms of how teachers perceive its signification and function in everyday meetings with non-binary students. LÄS MER
5. "Det är inte coolt att skriva långa och bra texter" : Hur lärare arbetar med skrivförmågan och skillnader mellan pojkar och flickor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur lärare arbetar med skrivförmågan i årskurs 4–6 och om de ser några skillnader inom skrivförmågan mellan pojkar och flickor samt hur de i så fall motverkar dessa skillnader. Nejman (2020) menar att skillnaderna i betyg mellan pojkar och flickor är ett av skolans största likvärdighetsproblem. LÄS MER