Sökning: "genus veckorevyn"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden genus veckorevyn.

  1. 1. Att utmana och leka med stereotypiska könsuttryck : En netnografisk studie om framställandet av kvinnokroppen av kända kvinnor på Instagram

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Maria Furulind; Sofia Balazsi; [2019]
    Nyckelord :Netnografi; kvinnokropp; Instagram; social konstruktion; genus. semiotik;

    Sammanfattning : Sociala medier har i det senmoderna samhället växt sig stort och blivit en vardag i många individers liv. På Instagram publiceras dagligen inlägg med olika syften vilka ofta inte uppfattas medvetet. Med denna studie fokuserar vi på hur svenska kända kvinnor framställer kvinnokroppen på Instagram. LÄS MER

  2. 2. Könsmaktsordningen, fortfarande ett problem idagens medier? : Semiotisk bild- och textanalys av livsstilsmagasinen Veckorevyns och Café 2017

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alexandra Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Medier; könsmaktsordningen; genus; stereotyp; textanalys; semiotik; identitet; Gripsrud; Hirdman; Hall; Ekman; Gill; Connell; Freedman; Media; gender; stereotype; identity; textanalysis; semiotic analysis; Gripsrud; Hirdman; Hall; Ekman; Gill; Connell; Freedman;

    Sammanfattning : Livsstilsmagasinen Café och Veckorevyn sägs fungera som inspiration för läsaren till att förbättra sitt liv och illustrera hur kvinnor och män ska se ut och vara. Idealet som tidningarna bygger upp i bild och text är däremot endast en normativ värdering av hur kvinnor och män bör vara. LÄS MER

  3. 3. GIRL POWER - En postfeministisk visuell bildanalys av Veckorevyns omslag

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Ebba Håkansson; [2018]
    Nyckelord :Visuell analys; Veckorevyn; Genus; postfeminism;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur kvinnor visualiseras och representeras på omslagen av Veckorevyn. Materialet består av 23 omslag av Veckorevyn från perioden 2014 till 2015. Syftet är att analysera kvinnor i mediala sammanhang som subjekt. med fokus på kamerapositioner, poser, passivt eller aktivt kroppsspråk, uttryck och blickar. LÄS MER

  4. 4. Gestaltningen av kvinnor i kvinnomagasin – nu och då

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Malin Jonasson Falkengren; Mathilda Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :genus; gestaltning; framing; magasin; the male gaze; stereotyper; journalistik;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: D etta är en studie av den kvinnliga gestaltningen i två olika kvinnomagasin från olika årtionden. Studien berör hur kvinnan beskrivs och framställs i text samt bild i de studerade magasinen. Vi ämnar att jämföra resultatet mellan magasinen för att se om det finns några eventuella skillnader i gestaltningen. LÄS MER

  5. 5. ”Det är bara så män är” : En kritisk diskursanalys av porträtteringen av män i två livsstilsmagasin för kvinnor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Cornelia Fjellstedt; [2017]
    Nyckelord :Maskulinitet; medier; diskurs; stereotyper; livsstilsmagasin; makt; heterosexualitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur porträtteringen av män sett ut i två livsstilsmagasin för kvinnor, VeckoRevyn och M-magasin. För att undersöka detta har en kritisk diskursanalys tillämpats och analysen har tagit hjälp av dess tre analysnivåer. LÄS MER