Sökning: "genusbegrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet genusbegrepp.

  1. 1. Jämställdhets- och mångfaldsarbete i offentliga förvaltningar - En intervjustudie om kvinnliga chefers upplevelse av Varbergs kommuns arbete med jämställdhet och mångfald

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Therese Vidlycke; [2022-03-16]
    Nyckelord :Jämställdhet; Mångfald; Offentlig verksamhet; Offentlig förvaltning; Kvinnligt chefskap; Inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur kvinnliga chefer upplever Varbergs kommuns jämlikhets- och mångfaldsarbete samt hur de upplever att detta arbete främjar inkluderingen av kvinnor och personer med utländsk bakgrund. De teoretiska perspektiv som används i studien är Foucault (2017) och hans maktanalys. LÄS MER

  2. 2. Bland superhjältinnor, soffor och böcker : En studie om hur den fysiska miljön framställs för elever på fritidshemmet

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mikael Åström; Max Håkansson; [2019]
    Nyckelord :Miljö; tillgänglighet; populärkultur; könskodade rum; sociokulturellt perspektiv; visuell metodik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och analysera den fysiska miljöns framställande inom fritidshem, utifrån perspektiv på tillgänglighet, jämställdhet och populärkultur. Detta arbete är utformat som en kvalitativ studie och utgår från visuell metodik som metod, där fotografier av miljön på fritidshem utgör den centrala källan för analysarbetet. LÄS MER

  3. 3. Läsa lätt, läsa rätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Johnsson; Eva Somfai; [2016]
    Nyckelord :barnböcker; barnlitteratur; barns textvärldar; bild; genus; lättläst; mångfald; populärkultur;

    Sammanfattning : Vår erfarenhet är att många böcker som används i skolundervisningen för nybörjarläsaren känns föråldrade vad det gäller form, innehåll och layout. Vi anser att barnens första kontakt med läsning måste vara förknippat med något lustfyllt, och inte enbart vara ett verktyg för att ”knäcka läskoden”. LÄS MER

  4. 4. Könsskapande litteratur. : En undersökning av genus i barnlitteratur och pedagogers syn på genus i barnlitteratur och pedagogers syn på genus och litteratur i fyra förskolor i Stockholm.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :David Johansson; [2013]
    Nyckelord :Det sociokulturella perspektivet; Vygotskij; genus; litteratur; förskola;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att ta reda på hur litteratur presenteras utifrån ett genusperspektiv för barn på fyra förskolor i Stockholm. Arbetet utgick från Vygotskijs teorier om sociokulturell påverkan och Hirdmans genusbegrepp. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers bemötande av pojkar och flickor i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Veronica Persson; Helena Jönsson; [2013]
    Nyckelord :Pedagoger; Bemötande; Genus; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera om pedagoger bemöter flickor och pojkar lika eller olika på en förskola. Frågeställningarna till detta syfte är följande: Hur bemöter pedagoger pojkar respektive flickor? Hur talar pedagoger med pojkar och flickor på förskolan? Hur arbetar pedagogerna på förskolan ur ett genusperspektiv i den vardagliga verksamheten? Teorier som ingår i studien är bland annat bemötande; hur pedagoger och andra vuxna bemöter barn i och utanför förskolan, genus och genusarbete i förskolan och olika genusbegrepp tas även upp. LÄS MER