Sökning: "genuskonstruktion förskola"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden genuskonstruktion förskola.

  1. 1. Att konstruera genus i förskolan : Förskollärarens föreställningar om genus och dess konsekvenser för barns genuskonstruktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Michaela Yrjas Oberlies; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Genuskonstruktion; Genuspedagogik; Positionering; Samhällsstrukturer; Socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sin egen och samhällets uppfattning av och förväntningar på det manliga och kvinnliga samt hur dessa uppfattningar och förväntningar påverkar barns genuskonstruktion. De teorier som varit fokuserade under studien är socialkonstruktionismen och Judith Butlers performativitetsteori. LÄS MER

  2. 2. "Är Kivi en tjej eller kille?" En studie av barns förståelse av en litterär person som omnämns med pronomenet "hen"

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Eliasson; [2016-02-12]
    Nyckelord :hen; genus; performativt genus; förskolebarn; kommunikation; barnlitteratur; boksamtal;

    Sammanfattning : Forskningsområde i föreliggande studie är att studera barns kommunikation runt bokläsning, i syfte att undersöka barns förståelse och tolkning av socialt kön, det vill säga genus, hos barnlitteraturens huvudperson, vilken är omnämnd som hen, och att undersöka vad barnens sociala interaktion kan betyda för deras uppfattning av den litterära personens personliga kön. Studien syftar till att ta reda på signifikanta genusattribut i bokens text och/eller bild, samt processer i barnens sociala kontext, som de använder sig av i sin tolkning av den litterära personens genus, samt på vilket sätt dessa uppfattningar förändras under studiens gång. LÄS MER

  3. 3. Fina flickor och starka pojkar? : En kvalitativ studie om pedagogers förhållningssätt gentemot barn i förskolan ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Erika Saklanti; Angelica Ådefjäll; [2015]
    Nyckelord :Genus; kön; genuskonstruktion; kategorisering; pedagog; förskola; jämställdhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bakgrunden till föreliggande studie har sin utgångspunkt i ett intresse kring att alla människor oavsett könstillhörighet ska ges lika förutsättningar i livet. Då pedagoger enligt förskolans läroplan ska förhindra att traditionella könsroller och könsmönster upprätthålls är det av betydelse att undersöka hur jämställdhetsarbetet kan gestaltas på förskolan. LÄS MER

  4. 4. " Ryggsäckar fyllda med hoppande grodor" - en genusstudie kring pedagogerna på en Reggio Emilia inspirerad förskola

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Frida Kinning; [2010]
    Nyckelord :Reggio Emilia; jämställdhet; pedagoger; genus; medvetenhet; Social Sciences;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen studerar jag hur pedagoger på en Reggio Emilia inspirerad förskola ser på sin roll som pedagoger, samt hur eller om de ser sig själva som en del i barnens kön- och genuskonstruktion. Studien har genomförts på Förskolan Trollet i Kalmar som för en verksamhet med inspiration från Reggio Emilia pedagogiken. LÄS MER