Sökning: "genuskonstruktion"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade ordet genuskonstruktion.

  1. 1. Att konstruera genus i förskolan : Förskollärarens föreställningar om genus och dess konsekvenser för barns genuskonstruktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Michaela Yrjas Oberlies; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Genuskonstruktion; Genuspedagogik; Positionering; Samhällsstrukturer; Socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sin egen och samhällets uppfattning av och förväntningar på det manliga och kvinnliga samt hur dessa uppfattningar och förväntningar påverkar barns genuskonstruktion. De teorier som varit fokuserade under studien är socialkonstruktionismen och Judith Butlers performativitetsteori. LÄS MER

  2. 2. "Since when did you give me permission to do anything?" : En narratologisk analys av genuskonstruktion, genusroller och makt i Harry Potter-serien med fokus på karaktären Ginny Weasley

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Cajsa Crona; [2023]
    Nyckelord :Harry Potter; Harry; Ginny Weasley; Ginny; Ron Weasley; Ron; J.K. Rowling; narratology; gender roles; power; narratologi; genus; litteratur; genuskonstruktion; genusroller; könsroller; makt; genusteori; fokalisering; feminism; Harry Potter; maktrelationer; Ginny Weasley; Ginny; Harry; Ron Weasley; Ron; J.K. Rowling;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. ”Det fanns en plats i världen som var perfekt utformad efter henne men fel för : En genusanalys samt didaktisk analys av Nora eller Brinn Oslo brinn i relation till gymnasieskolans värdegrundsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Nora eller Brinn Oslo brinn; genus; avundsjuka; svartsjuka; endometrios; litteratursamtal; tematisk undervisning; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Johanna Frids roman Nora eller Brinn Oslo brinn (2018). Syftet med analysen är att synliggöra genuskonstruktion i romanen samt undersöka hur denna skulle kunna användas i undervisningen i relation till det värdegrundsarbete som föreskrivs av Skolverket. LÄS MER

  4. 4. Arbeterskorna och fabriksfördärvet : En kvalitativ dokumentstudie av Gerda Meyersons texter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Rebecka Andersson; [2022]
    Nyckelord :Gerda Meyerson; arbeterskor; vägledningsbehov; respektabilitetssträvan; kvinnlig genuskonstruktion;

    Sammanfattning : Studiens ämnesval är synen på arbetarklasskvinnors vägledningsbehov i Sverige kringsekelskiftet 1900. Tidigare forskning förklarar främst varför arbetarklasskvinnor inteanses vara i behov av karriärvägledning vid denna tidsperiod. Ett mer begränsatforskningsfält är vilka vägledningsbehov arbetarklasskvinnor anses ha vid sekelskiftet. LÄS MER

  5. 5. Barnlitteratur ur ett genusperspektiv : En text- och bildanalys av Astrid Lindgrens böcker Lotta påBråkmakargatan och Alla vi barn i Bullerbyn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elisabet Magnerot; [2021]
    Nyckelord :Lotta på Bråkmakargatan; Alla vi Barn i Bullerbyn; Astrid Lindgren; genus; traditionella könsroller; critical literacy; kritisk litteracitet; illustrationer; normbrytande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utföra en text- och bildanalys av Astrid Lindgrens böckerLotta på Bråkmakargatan (1961) och Alla vi barn i Bullerbyn (1947). I studien undersökshuvudkaraktärerna med inriktning på Lotta och Lisa ur ett genusperspektiv och jämför derasgenuskonstruktion, och hur de framställs i anknytning till de genusnormer som förekommer ibarnlitteratur. LÄS MER