Sökning: "genusperspektiv dans"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden genusperspektiv dans.

  1. 1. Genusnormer i musik och dans- : En kvalitativ studie om förskollärares synsätt på könsnormer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Rola Elkayal; Madelene Bogren; [2023]
    Nyckelord :dance; dichotomy; equality; gender; gendernorms; music; preschool.; dans; dikotomi; förskola; genus; jämställdhet; könsnormer; musik.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att öka kunskapen om förskollärares olika synsätt på genus, i relation till barns estetiska uttrycksformer i dans och musik. Detta är en kvalitativ studie som genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sju förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Jobbiga aktiviteter inom Idrott och Hälsa : En kvantitativ enkätstudie om aktiviteter och undervisningsmoment i Idrott och Hälsa som gymnasieelever upplever som mentalt jobbiga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Markus Holmgren; [2019]
    Nyckelord :gender perspective; Physical Education; sports activities; teaching content; genusperspektiv; Idrott och Hälsa; idrottsaktiviteter; undervisningsinnehåll;

    Sammanfattning : Idrott och Hälsa är ett skolämne som innehåller en mängd olika aktiviteter och moment i undervisningen. Studier visar att många av dessa aktiviteter och moment kan upplevas som jobbiga av deltagande elever. LÄS MER

  3. 3. Idrottslärare, bugg & normer : En studie om idrottslärares uppfattningar kring dans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linda Lundqvist; [2017]
    Nyckelord :Normkritik; genus; dans; idrott;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att utifrån ett genusperspektiv belysa hur idrottslärare på gymnasiet undervisar i dans. Fokus är riktat på hur idrottslärarna uppfattar och konstruerar genus i idrottsundervisningens dansmoment. Den valda metoden är gruppintervju och enskild intervju med idrottslärare. LÄS MER

  4. 4. "Dans är ju inte bara för tjejer" : Dans som ett verktyg för jämställdhet på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Julia Keynemo; [2015]
    Nyckelord :Dans; Jämställdhet; Genus; Värdegrund; Fritidshem; Attityder;

    Sammanfattning : För att förändra attityder i ett genusperspektiv har dans i det här utvecklingsarbetet använts som ett verktyg för att bryta stereotypa könsuppfattningar på ett fritidshem. Skolans värdegrund finns för att ge kunskap om de värden som vi vill utveckla hos unga människor för att de ska veta hur vi bör behandla våra medmänniskor. LÄS MER

  5. 5. ”Alla kan dansa!” : Synen på rörelse till musik samt dans i ämnet idrott och hälsa ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Sara Svensson; Ida Nordmark; [2013]
    Nyckelord :Movement to music; dance; dance in school; physical education; gender; gender contract; Rörelse till musik; dans; dans i skolan; idrott och hälsa; genus; genuskontraktet;

    Sammanfattning : Dansen har funnits länge i människans närhet och den har olika betydelser beroende på vad individen har för uppfattning om dansens normer och uppbyggnad. Syftet med vår empiriska studie är att undersöka om pojkar och flickor har en liknande syn på ämnesområdet rörelse till musik samt dans i gymnasieskolan och i så fall varför eller varför inte de har det. LÄS MER