Sökning: "genusstereotyper"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade ordet genusstereotyper.

  1. 1. En jämförelse av genusnormer i Tomtebobarnen och Ska vi va?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Agnes Granberg; Michelle Kuru; [2023]
    Nyckelord :Elsa Beskow; Tomtebobarnen; Pija Lindenbaum; Ska vi va?; genusnormer; genusstereotyper; svenska; pedagogik; bilderböcker;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka genusnormer som synliggörs i bilderböckerna Tomtebobarnen (1910) av Elsa Beskow och Ska vi va? (2013) av Pija Lindenbaum. De valda bilderböckerna analyseras med hjälp av kvalitativ och kvantitativ metod samt begreppen ikonotext och Maria Nikolajevas tabell över kvinnliga och manliga egenskaper. LÄS MER

  2. 2. Ömtålig, underordnad och frånvarande : En kvantitativ innehållsanalys av genusstereotyper i reklamen i Vogue under 2021

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Andie Ringvall; [2023]
    Nyckelord :Gender; Vogue; Advertisement; Feminism; Gender stereotypes; Genus; Vogue; Reklam; Feminism; Genusstereotyper;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka stereotyper av kvinnor som förekommer i reklamen i Vogue under år 2021. Detta baserat på Goffmans sex stereotyper om genus i reklam, Hirdmans teorier om genussystem och genuskontrakt samt feministisk teori. LÄS MER

  3. 3. Läromedel i Engelska : En läromedelsanalys ur ett genusperspektiv för ämnet engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carl Nylander; Moa Larsson; [2023]
    Nyckelord :Engelskämnet; läromedel; värdegrund; genus; makthierarki;

    Sammanfattning : Läromedel används i hög grad i svenska skolor och kan ha ett innehåll som inte stämmer överens med Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmets (Skolverket, 2022) värdegrund och lärare är de som i praktiken granskar läromedel. Detta gör att lärare behöver värdera om ett läromedel är lämpligt för den undervisning de vill bedriva. LÄS MER

  4. 4. Lärarens påverkan på pojkars prestationer : En litteraturöversikt genusbemötande i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Adam Eriksson; Binnås Josefine; Maria Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; pojkar; prestation; genus; pedagogik; lärare.;

    Sammanfattning : Provstatistik visar idag att pojkar presterar sämre i skolan än flickor. Det finns många aspekter och bakgrundsfaktorer som kan förklara varför denna klyfta uppstått. LÄS MER

  5. 5. "Looks can be deceiving" : – Rasifiering, genus och makt i tv-serien Rings of Power

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Tuva Fischer; Zuzanna Lewandowska; [2022]
    Nyckelord :Rings of Power; J.R.R. Tolkien; intersektionalitet; rasifiering; stereotyper; hegemonisk maskulinitet; genus; ras; The Lord of the Rings;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur den socialt konstruerade maktstrukturen ”ras” representeras inom tv-serien Rings of Power utifrån olika ras- och genusstereotyper samt normer. Därtill undersöks också hur rasifiering och rasifierade skillnader införlivas genom verkets fiktiva arter. LÄS MER