Sökning: "genustillhörighet"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet genustillhörighet.
1. Könsmönster och könssegregration i skönlitteratur för barn : Kan kvinnliga karaktärer vara chefer?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
2. Genus i mötet med sjuksköterskan- : spelar patientens genustillhörighet någon roll?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: I Hälso- och sjukvården har sjuksköterskan ett lagstadgat ansvar för att en jämställd vård ska bedrivas. Den ska vara av god kvalitet och av respekt för patienten oavsett kön. Den idag tillgängliga forskningen påvisar att det kan finnas en skillnad om du är en kvinnlig eller manlig patient i mötet med sjuksköterskan. LÄS MER
3. Sambandet mellan könsfördelningen av idrottare i Riksidrottsförbundets olika medlemsförbund och vuxnas uppfattning om respektive idrotts genustillhörighet
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka sambandet mellan könsfördelningen av idrottare i Riksidrottsförbundets olika medlemsförbund och vuxnas uppfattning om respektive idrotts genustillhörighet. Vidare syftar studien till att utvärdera om vuxnas uppfattning kring idrotternas genustillhörighet skiljer sig beroende av kön, ålder och högsta utbildningsnivå. LÄS MER
4. "För sista gången Terry, ta av dig klänningen!" : Framställningar av flickor, pojkar och funktionsvariationer i TV-program riktade till barn
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett normkritiskt perspektiv undersöka hur flickor, pojkar och funktionsvariationer framställs i TV-program riktade till barn. Totalt har egenskaper, beteenden och attribut analyserats hos 69 karaktärer, fördelade på 10 TV-program och 20 episoder. LÄS MER
5. Med genusperspektiv på matematik i mellanåren : är matematik en exkluderande praktik?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Genom observation av tre klasser med elever i mellanåren, med ett fokus på hur genus kan påverka undervisningen i matematik, har studien fokuserat att ta reda på om flickor och pojkar har likvärdiga förutsättningar och likvärdigt deltagande i matematikundervisningen. Den tidigare forskning som finns i ämnet visar att matematik är ett maskulint kodat ämne, vilket skulle kunna ge slutsatser om att flickor inte får eller vill ta en lika stor plats i matematikundervisningen som pojkar. LÄS MER