Sökning: "genustrappan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet genustrappan.

  1. 1. Genusperspektiv på religionsundervisningen : En kvalitativ text- och bildanalys av läroböcker för åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Felicia Önnefors; [2020]
    Nyckelord :genus; genustrappan; jämställdhet; läromedelsanalys; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Syfte Denna studie undersöker aktuella religionsläroböcker för årskurs 4-6 utifrån ett genus- och jämställdhetsperspektiv. Syftet med studien är att bidra med kunskap till forskningen om hur genus och jämställdhet framställs i olika religionsläroböcker samt i de olika bokavsnitten inom varje bok som handlar om kristendom, islam, hinduism samt etik/moral och hur man lever tillsammans. LÄS MER

  2. 2. Den undanskymda kvinnan : En analys av framställningen av muslimska kvinnor i läroböcker från LPF94 och GY11

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cornelia Andersson; [2019]
    Nyckelord :Genus; genustrappan; islam; kvinna; läroböcker; muslim.;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur kvinnan framställs i kapitlen om islam i läroböcker skrivna under LPF94 och GY11. En kombination av kvalitativ innehållsanalys och analysverktyget genustrappan har använts för att få fram ett resultat. LÄS MER

  3. 3. Läroböcker i religionskunskap för grundskolans senare år - ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hesho Salih; [2016]
    Nyckelord :Läromedel; religion; religionsdidaktik; judendom; kristendom; islam; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur framställningen av kvinnor är konstruerad i tvånyproducerade stadie-läroböcker i religionskunskap för årskurs 7-9. Syftet är även attundersöka vilka värderingar och normer som kommer till uttryck genom de texter och bilder som finns i läroböckerna samt hur dessa värderingar och normer ser ut i förhållande till Lgr 11. LÄS MER

  4. 4. Vasatidens manliga krigare och husliga kvinna : en analys av historieläroböcker för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Louise Johansson; Karin Snapp; [2016]
    Nyckelord :Läroböcker; historia; Vasatiden;

    Sammanfattning : Inledning: Bakgrunden till denna studie bygger på att läromedel inte längre granskas av staten vilket innebär att lärare har ett större ansvar gällande vilka läroböcker som används. Skolverket (2011) betonar vikten av att undervisningen ska uttrycka och förmedla jämställdhet mellan män och kvinnor samt människors lika värde. LÄS MER

  5. 5. Läroböcker i religionskunskap för grundskolans senare år – ur ett genusperspektiv - En undersökning av hur kvinnor framställs i judendom, kristendom och islam

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hesho Salih; [2016]
    Nyckelord :Läromedel; religon; religionsdidaktik; judendom; islam; kristendom; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur framställningen av kvinnor är konstruerad i två nyproducerade stadie-läroböcker i religionskunskap för årskurs 7-9. Syftet är även att undersöka vilka värderingar och normer som kommer till uttryck genom de texter och bilder som finns i läroböckerna samt hur dessa värderingar och normer ser ut i förhållande till Lgr 11. LÄS MER