Sökning: "geografiundervisningens typologier"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden geografiundervisningens typologier.

  1. 1. Geografi - ämnet som går över alla gränser : En studie om mellanstadieelevers geografiska resonemang och kartkunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Hjalmarsson; Anna Ovsiannikov; [2018]
    Nyckelord :Geografiskt resonemang; kartkunskaper; selektiva traditioner; geografiundervisningens typologier;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt geografikunskaper hos elever i årskurs 6 i Uppsala kommun med avseende på deras förmåga att föra geografiska resonemang samt avläsa en karta. Studiens teoretiska ramverk utgörs av läroplansteori, selektiva traditioner inom geografiämnet, geografiundervisningens typologier samt olika nivåer av geografiskt resonemang. LÄS MER

  2. 2. Elevers uppfattning av kursen Geografi 1 i relation till ämnets centrala innehåll

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Jasmine Sheibani; [2018]
    Nyckelord :Geografididaktik; geografiundervisning; kursplan; elevuppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka gymnasieelevers uppfattning om geografiämnet, samt ställa detta mot det innehåll ämnet ska utgöras av enligt kursplanen för Geografi 1. En enkätunder- sökning genomfördes i en gymnasieklass där eleverna svarade på tre frågor gällande deras uppfatt- ning om geografiämnet. LÄS MER

  3. 3. Ett digitalt hjälpmedel? : En studie i geografiska informationssystems roll i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petter Sandberg; Adam Palmelius; [2011]
    Nyckelord :Geografiska informationssystem; GIS; Geografiundervisning; Gymnasiet; Kvalitativ intervju; Didaktiska typologier.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur geografiska informationssystem (GIS) uppfattas av elever och lärare och hur dessa implementerats i geografiundervisningen på gymnasieskolor i Uppsala. Två separata studier har genomförts, en med tydligare fokus på lärares undervisning med GIS samt en elevstudie där deras erfarenheter, kunskaper och uppfattningar kring geografiska informationssystem belysts. LÄS MER