Sökning: "globalisering indien"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden globalisering indien.

  1. 1. IMPLEMENTATION BARRIERS FOR KNOWLEDGE MANAGEMENT : FOR SMEs IN INDIAN CONSTRUCTION INDUSTRY

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Rohan Kulkarni; Rohit Dahiya; [2018]
    Nyckelord :Knowledge management; SMEs; Indian Construction Industry;

    Sammanfattning : The construction industry is one of the largest industries in the world and its contribution to the Indian GDP is 7.74% and the Indian construction industry is worth $120 Billion. Though major part of the sector is governed by the small to medium enterprises. The SMEs work from small cities to larger metropolitans. LÄS MER

  2. 2. Västerländsk turism och föreställningar om tibetansk buddhism : En fältstudie om den västerländska turismens påverkan på den tibetanska lokalbefolkningen i Dharamsala

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ida Josefsson; [2017]
    Nyckelord :Appropriering; Postsekulär turism; Tibetansk Buddhism; Religion; Globalisering;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar frågan om hur västerländsk turism påverkar den tibetanska lokalbefolkningen och specifikt buddhismen i McLeod Ganj i norra Indien. Uppsatsen undersöker och kartlägger relationer mellan religiösa, politiska och ekonomiska intressen samt vad den tibetanska befolkningen tycker om en eventuell kommersialisering av deras buddhistiska kultur och religion. LÄS MER

  3. 3. Wooden products supply chain to India : a study on glue board planks and finished products

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Products

    Författare :Carl Emil Sjögren; [2017]
    Nyckelord :activity based costing model; emerging markets; furniture; global; IKEA; international; management; risk; material;

    Sammanfattning : We live in a global world with companies that operate in different countries and continents. This globalization creates great opportunities for companies to reach new markets, but also lead to increased competition. This competition makes it essential for companies to constantly work with costs. LÄS MER

  4. 4. 520 mil från Karbala : En kvalitativ studie av ashuraritualen i Trollhättans shiamuslimska urdutalande församling

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Tobias Johansson; [2017]
    Nyckelord :Shiaislam; ashuraritualen; muharram; ritualteori; Trollhättans moské;

    Sammanfattning : Abstrakt Studiens övergripande syfte är att se hur den shiamuslimska ashuraritualen påverkas av migration där den förflyttas från en geografisk, kulturell och politisk kontext till en annan. Den utgår ifrån tre inledande frågeställningar: Hur genomförs ashuraritualen i Trollhättans shiamuslimska urdutalande församling? Vilka förändringar har ritualen genomgått sedan församlingen bildades enligt informanterna? Vilken påverkan har den omgivande kontexten på församlingens genomförande av ashuraritualen? Dessutom prövar studien hur ritualteorier av Vernon Schubel samt Carolina Humphrey och James Laidlaw kan användas för att skapa förståelse för dessa förändringar. LÄS MER

  5. 5. Kulturell globalisering i tidningsbranschen : En studie om visuell design på kvinnomagasins omslag i olika kulturer

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Zara Syversen; Emma Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Culture; Globalization; Cultural Imperialism; Cultural flow and network model; Homogenization of culture; Hybridization of culture; Women s Magazine; magazine industry; Kultur; Globalisering; Kulturimperialism; Kulturella flödes- och nätverksmodellen; Homogenisering av kultur; Hybridisering av kultur; Kvinnomagasin; Tidningsbranschen;

    Sammanfattning : Vilken roll har den kulturella globaliseringen på visuell design i tidningsbranschen? Medier är i konstant rörelse och världen har blivit ett öppet kulturellt utrymme där olika kulturer kan förmedlas via medier. Företag globaliserar sin verksamhet vilket gör att kulturella produkter som Coca-Cola och Nike är välkända runt om i världen. LÄS MER