Sökning: "god marknadsföringssed"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden god marknadsföringssed.

  1. 6. Personprofilering i strid med god marknadsföringssed : En utredning huruvida personprofilering i syfte att leda konsumenten till ett köpbeslut är förenligt med god marknadsföringssed i 5 och 6 §§ Marknadsföringslagen

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Marie-Louise Holm; Yvonne Zavor; [2016]
    Nyckelord :God marknadsföringssed; Profiling;

    Sammanfattning : Följande uppsats har utarbetats i syfte att utreda gällande rätt inom ett nytt och tämligen oreglerat område; marknadsföring på internet genom kanaliserad data. Med hjälp av data från bland annat konsumenternas sökhistorik och personuppgifter kan marknadsföring numera skräddarsys genom att identifiera enskilda konsumenters behov. LÄS MER

  2. 7. Facebooklotterier : Legalt eller illegalt?

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan

    Författare :Maria Helgen; Erika Stensson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det förekommer dagligen företag som anordnar tävlingar och lotterier på Facebook utan att ta hänsyn till lagar och regler. Företagen saknar allt som oftast lotteritillstånd och bryter därmed mot 9 § Lotterilagen. Det kan även ifrågasättas huruvida de tar hänsyn till bestämmelserna i Marknadsföringslagen (MFL). LÄS MER

  3. 8. Jämförande reklam : Och domstolarnas syn på rättfärdigandegrunderna i förhållande till rekvisiten i 18§ MFL.

    Kandidat-uppsats, IHH, Rättsvetenskap

    Författare :Jonas Truedsson; [2010]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Marknadsrätt; Jämförande reklam;

    Sammanfattning : Jämförande reklam innebär att en produkt ställs mot en konkurrent eller dennes produkt för att jämföra olika egenskaper. Detta kan ske direkt, genom att en produkt jämförs med en tydligt utpekad konkurrents produkt, men också indirekt genom att marknadsföra sig som ”billigast på marknaden” eller liknande uttryck och på så sätt jämför sig med konkurrenterna utan att nämna någon vid namn. LÄS MER

  4. 9. Den nya marknadsföringslagen (2008:486)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Karin Lind; [2008]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Marknadsrätten är det system av rättsregler som drar upp rättsliga gränser för företagens handlande på marknaden genom ramregler som särskilt behandlar företagens etablering, konkurrens, marknadsföring, prissättning och avtalsvillkor samt skyddet för konsumenterna. MFL är den del av marknadsrätten som innehåller de rättsliga styrmedlen för företagens åtgärder på marknaden. LÄS MER

  5. 10. Marknadsföring i MFL:s gränsland - något om god marknadsföringssed i rättslig och utomrättslig bemärkelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Samuel Rempe; [2007]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ett ramverk av olika bestämmelser, riktlinjer och instanser verkar idag för att tillförsäkra en hög, etisk standard på marknadsföringsåtgärder i Sverige. Regleringen är delvis av rättslig karaktär, men utgörs också av utomrättsliga normer - utvecklade av näringslivet självt - vars efterlevnad tillförsäkras genom olika s.k. LÄS MER