Sökning: "goffman och skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden goffman och skolan.
1. Neuropsykiatriska funktionsvariationer i skolan; vilka insatser erbjuds? : En studie om insatser som kan erbjudas av skolkurator till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur skolkuratorer kan kategorisera och beskriva de insatser som kan erbjudas till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det finns flera lagstiftningar som pekar på barns rättigheter till skolgång samt att alla barn har rätt till anpassningar utifrån deras individuella behov för att forma deras vardag och göra den likvärdig andra barns skolgång. LÄS MER
2. Self-branding on elite level : How female athletes use social media for empowerment
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Professional athletes use social media for many different purposes. That includes sharing personal lives, sport achievements as well as endorsements and branding activities with sponsors. LÄS MER
3. Diskriminering av invandrare i skolan : - En studie om upplevelser av diskriminering bland elever med afrikansktursprung
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Sweden has become more and more multicultural where research indicate that several minority groups and people with a background other than European one, still experience stress about deviating from “the Swedish norm”. Previous research also shows that these people risk being subjected to special treatment, prejudice, and discrimination. LÄS MER
4. Sensorisk och social påverkan : - autistiska ungdomars skolupplevelser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Elgaard, Erika (2022). Sensorisk och social påverkan - autistiska ungdomars skolupplevelser.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
5. Berätta om dig själv i skolan : En narrativ studie om mellanstadieelevers identitetskonstruktion och meningsskapande i skolan.
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The aim of this thesis is to study how self-narratives work as displaying identity construction and meaning making in school. The study draws from a theoretical frame made up by narrative inquiry, the theory of Communities of Practice and Ervin Goffman’s dramaturgical model of role-taking and positioning on the educational scene. LÄS MER