Sökning: "gränsöverskridande marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden gränsöverskridande marknadsföring.

  1. 1. Effektlandsprincipen och gränsöverskridande digital marknadsföring : Marknadsrättsliga principers tillämplighet vid gränsöverskridande digital marknadsföring med särskilt fokus på det svenska detaljhandelsmonopolet av alkoholdrycker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Oliver Edstrand; [2024]
    Nyckelord :Effektlandsprincipen; Ursprungslandsprincipen; E-handel; Alkoholdrycker; Detaljhandelsmonopol; Digital marknadsföring.;

    Sammanfattning : In art. 3 of e-commerce directive, the country-of-origin principle is established, and in terms of cross-border digital marketing actions, it states that marketing actions compliant with the laws of its originating EU member state is considered compliant throughout the union. LÄS MER

  2. 2. Hur skapas platsattraktivitet? : Om lokal & regional samverkan vid en elintensiv industrietablering i Västernorrlands län

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Klara Sjölander; [2024]
    Nyckelord :kompetensförsörjning; platsmarknadsföring; samverkan; regional utveckling; territoriell governance;

    Sammanfattning :  Denna studie utgår från tre kommuners arbete med platsattraktivitet på lokal- och regional nivå i samband med en elintensiv industrietablering i Västernorrlands län. Syftet med studien är undersöka kommunernas arbete med platsattraktivitet och särskilt undersöka vilken roll gränsöverskridande samarbeten har, hur de fungerar samt hur samverkan konkurrerar med kommunernas enskilda behov av lokal tillväxt och kompetensförsörjning. LÄS MER

  3. 3. Måttfull retorik : En undersökning som jämför retoriken i reklamfilmer skapade av svenska spelbolag

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Simon Hägg; [2021]
    Nyckelord :Retorik; Reklamfilm; spellagen; Covid-19; Marknadsföring; Svenska spel; Leo Vegas. Ethos; Pathos; Logos;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker reklamfilmer producerade av två svenska spelföretag, ett statligt ägt och ett privat. Med grunder i en retorisk analys syftar studien till att undersöka ifall dessa reklamfilmer kan anses vara måttfulla sett till spellagen som stiftades 2018. LÄS MER

  4. 4. Gränsöverskridande Grafisk Design En studie om grafisk design inom gerillamarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Louise Persson; [2020]
    Nyckelord :Gerillamarknadsföring; grafisk design; kreativ media; marknadsföring; pop-out effekt; reklam.;

    Sammanfattning : Under 1980-talet myntades uttrycket gerillamarknadsföring av marknadsföraren Jay Conrad Levinson. Denna term skapades för att beskriva en okonventionell marknadsföringsmetod som framförallt skulle ha som syfte att användas av mindre företag som genom kreativitet skulle kunna konkurrera med företag med stora ekonomiska muskler. LÄS MER

  5. 5. En hemlighet för mycket – Om företagshemlighetslagen, direktiv 2016/943 och intrångsgörande varor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Vilhelm Rondahl; [2017]
    Nyckelord :Konkurrensrätt; EU-rätt; företagshemligheter; direktiv 2016 943; intrångsgörande varor; företagshemlighetslagen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Under 2016 antogs företaghemlighetsdirektivet i EU, för att harmonisera skyddet för företagshemligheter inom unionen. Den här uppsatsen behandlar företagshemlighetsdirektivet och de förändringar som dess implementering medför för svensk rätt, i synnerhet direktivets bestämmelser om ”intrångsgörande varor”. LÄS MER